Inspekcja Handlowa w 2012 r. przeprowadziła ponad 20 tys. kontroli

DI, PAP
23-09-2013, 19:58

W 2012 roku do Inspekcji Handlowej wpłynęło ponad 18 tys. zawiadomień o niewłaściwej jakości sprzedawanych towarów - poinformował UOKiK. Informacje od konsumentów doprowadziły do ponad 3,3 tys. kontroli Inspekcji. Łącznie było ich 23 tys.

Inspekcja w zeszłym roku sprawdzała m.in. jakość żywności, paliwa, sale zabaw czy produkty sprzedawane w strefach kibica. W sprawozdaniu za 2012 rok poinformowano, że najwięcej kontroli przeprowadzono w województwie mazowieckim (ponad 2,7 tys.), małopolskim (ponad 2,4 tys.) i łódzkim (ok. 2 tys.). Najmniej postępowań przeprowadzono m.in. w woj. w lubuskim i opolskim (po ponad 800).

W 2012 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, większość kontroli przeprowadzana była w handlu detalicznym (65 proc.), z czego w sklepach wielkopowierzchniowych (9 proc.). Sprawdzane były również targowiska, zakłady usługowe czy hurtownie.

Kontrolerzy badali przede wszystkim te grupy produktów, w których prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowości było szczególnie wysokie. Inspekcje reagowały także na informacje konsumentów, którzy zgłaszali, że dane produkty są niebezpieczne bądź niewłaściwej jakości.

Przykładowo w zakresie artykułów żywnościowych sprawdzane były m.in. produkty mleczne w tym szczególnie sery i masło, pieczywo, wyroby ciastkarskie i cukiernicze, mięsa, jaja, konserwy mięsne czy wyroby alkoholowe i tytoniowe podlegające obowiązkowi akcyzy. Inspektorzy sprawdzali także jakość produktów AGD, zabawek, sprzętu sportowego czy paliw na stacjach benzynowych. Inspekcja w trakcie Euro 2012 odwiedziła punkty gastronomiczne działające w strefach kibica.

Inspektorzy najczęściej mieli zastrzeżenia np. do braku instrukcji, odpowiedniego oznakowania, bądź braku ostrzeżeń w przypadku zabawek czy sprzętu elektrycznego. W niektórych przypadkach wykazano również wady konstrukcyjne.

W 2012 roku standardów jakościowych paliwa nie spełniało ponad 8 proc. ze zbadanych próbek. W sprawozdaniu podkreślono, że dotyczyło to głównie oleju napędowego i przekroczenia zawartości siarki.

Jeśli chodzi o produkty spożywcze, kontrolerzy sprawdzali, czy nie są one zafałszowane. Na większą skalę kontrolowano również oznakowanie produktów. W porównaniu z 2011 rokiem nieznacznie zmniejszył się udział towarów przeterminowanych oraz towarów o niewłaściwej jakości, wzrósł natomiast udział towarów z nieprawidłowym oznakowaniem.

Do najpoważniejszych lub najczęstszych nieprawidłowości w oznakowaniu opakowań produktów należało np. użycie nazwy mylącej co do rodzaju produktu, nieadekwatnej do składu (wskazanego w wykazie składników) czy stosowanie podwójnego nazewnictwa.

Ujawnione nieprawidłowości doprowadziły m.in. do skierowania ponad 80 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w przypadku sprawdzanych paliw. Do sądów skierowano do tej pory sześć aktów oskarżenia.

W przypadku artykułów żywnościowych wydano blisko 600 decyzji dot. wycofania z obrotu produktów niewiadomego pochodzenia czy z nieodpowiednim oznakowaniem. Wstrzymano również wszystkie partie produktów przeterminowanych, zafałszowanych, wykazujących cechy nieświeżości lub zepsucia. Wydano ogółem ponad 800 decyzji, na podstawie których przedsiębiorcom wymierzono kary pieniężne w łącznej wysokości ponad 1,6 mln zł. Skierowano m.in. 130 wniosków o ukaranie do sądów i 17 powiadomień do organów ścigania.

W Polsce funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej. Co roku kontrolują one tysiące wyrobów, sprawdzając ich jakość. Inspekcje udzielają również porad konsumentom i prowadzą mediacje. Przy inspektoratach działają stałe polubowne sądy konsumenckie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Inspekcja Handlowa w 2012 r. przeprowadziła ponad 20 tys. kontroli