Instrukcja obsługi e-commerce

  • Materiał partnera
opublikowano: 10-06-2021, 00:10

Ogromny potencjał wzrostu, ale i coraz większa konkurencja na rynku. Innowacyjne narzędzia i nowe możliwości, ale też potrzeba szybkiego zdobywania nowych kompetencji. Branża e-commerce rośnie z roku na rok i w coraz większym stopniu, zmieniając podejście do kwestii zakupów. Jak odnaleźć się w tym świecie i być krok przed konkurencją będą opowiadać czołowi rynkowi eksperci podczas organizowanej przez Puls Biznesu oraz VTEX konferencji online „European Digital Commerce Poland: rozwój e-commerce przyspiesza”.

Osoby kupujące online stanowią już ponad 70 proc. wszystkich internautów - wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2020” przygotowanego przez firmę badawczą Gemius dla e-Commerce Polska. To aż o 11 punktów procentowych więcej niż w poprzednim roku. Widoczny jest tu wpływ pandemii oraz związanych z nią obostrzeń w życiu społecznym i gospodarczym. W 2020 roku firmy, które do tej pory zaniedbywały swoje kanały sprzedaży online musiały w błyskawicznym tempie nadrabiać braki i gonić konkurencję. A wiele wskazuje na to, że zmiany w nawykach konsumenckich mają charakter trwały. To oznacza, że e-commerce będzie dla wielu branż podstawowym sposobem dotarcia do odbiorcy.

– Polacy są otwarci na nowe – chętnie testują nowe rozwiązania i w naturalny sposób wprowadzają je do życia codziennego. Świadczy o tym na przykład skala zainteresowania naszymi usługami cyfrowymi. Tylko w ubiegłym roku prawie milion nowych użytkowników dołączyło do Empik Go, a sprzedaż poprzez aplikację mobilną Empik wzrosła o ponad 80 proc. Wiatru w żagle nabrała także platforma Empik Marketplace, która w marcu tego roku przekroczyła rekordowe 2 mln zamówień - wylicza Karol Ignatowicz, Chief E-commerce and Customer Value Officer, członek zarządu w Grupie Empik. – Prognozujemy rynkowo dalszy wzrost udziału kanałów online i mobile w procesie zakupowym oraz zwiększenie znaczenia zaawansowanej analityki w walce o konsumenta. Kolejne lata to koncentracja na sferze relacji z klientem, po to, aby stale wychodzić naprzeciw jego indywidualnym oczekiwaniom i potrzebom. Kluczowe będą tu m.in. personalizacja doświadczenia zakupowego, tworzenie jakościowych treści oraz dalsze usprawnienia w obrębie łańcucha dostaw, takie jak maksymalne skrócenie czasu dostawy zamówień i podeście proekologiczne - dodaje ekspert, którego podczas konfernecji „European Digital Commerce Poland: rozwój e-commerce przyspiesza” zobaczymy w panelu dyskusyjnym „Rola marketplace w strategii rozwoju e-commerce”.

W dyskusji udział weźmie także Piotr Baranowicz wiceprezydent AUTO1 Group na Europę Środkowo-Wschodnią, który podkreśla, że nawet branże kojarzone dotychczas ze sprzedażą stacjonarną będą się digitalizować.

– Jedną z nich jest niewątpliwie handel samochodami używanymi, który według firmy OC&C w Europie jest wart ok. 600 mld euro. Warto przy tym zwrócić uwagę, że tylko 1% transakcji jest zawierana online. To mniej więcej taki poziom jaki miała sprzedaż sprzętu AGD przez internet na pod koniec XX wieku. Pozostaje zatem wiele do zrobienia w kwestii pełnego wykorzystania potencjał e-commerce w tej dziedzinie. Z jednej strony proces ten będzie przebiegał dużo szybciej ponieważ będziemy korzystać z doświadczeń innych branż (projektowanie UX/UI), a z drugiej trzeba przełamać dosyć silną barierę w zakupie samochodu bez wcześniejszej możliwości sprawdzenia na żywo - uważa Baranowicz.

Z przytaczanego już badania „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyborze danego e-sklepu jest pozytywne doświadczenie. Tak uznało 34 proc. badanych. O tym jak dostosować się do oczekiwań klientów i docierać do różnych grup odbiorców będą rozmawiać uczestnicy panelu Customer Experience. Nowoczesna ścieżka zakupowa w rzeczywistości omnichannel - jak pandemia zmieniła dotychczasowe wzorce? Udział w niej wezmą Joanna Pieńkowska-Olczak (PayU), Bartosz Lechowski (Play), Paweł Kuźma (MediaMarkt), Anna Sikorska (Reckitt), Patryk Dolewa (Gemini Polska) i Michał Sacha (Carrefour Polska).

Dyskusję poprowadzi Zbigniew Nowicki z firmy Bluerank, która jest partnerem wydarzenia.

– Zmiany w zachowaniu konsumentów zostały wymuszone w sposób nagły i gwałtowny, dosłownie stały się z dnia na dzień. Ludzie są zmęczeni, w e-commerce zaczyna rosnąć znaczenie terminów takich jak “bezpieczeństwo”, “spokój”, “przewidywalność”. Jednak w sytuacji niepewności, strategicznie myślący przedsiębiorcy, rozwijający swój biznes o analizę danych, zyskali środowisko idealne do nagłego rozwoju e-commerce. W miarę jak pandemia COVID-19 zmieniała nasz świat, coraz więcej konsumentów zaczęło robić zakupy online w większej liczbie i z większą częstotliwością - mówił niedawno na łamach PB co-managing Director Bluerank.

Podczas konferencji online mowa będzie również o nowych narzędziach i trendach, które będą miały największy wpływ na rozwój branży. Opowie o nich Cristi Movila, The Growth Leader na Europę Centralą i Wschodnią w VTEX.   W niedawnym artykule dla Pulsu Biznesu jako jeden z tych trendów wskazywał conversational commerce.

– Firmy, które już wcześniej oferowały doświadczenia zakupowe w wersji multichannel, w najbliższej przyszłości będą ewoluować, sięgając po model conversational commerce. Na czym polega zmiana? Przede wszystkim na tym, że sprzedawcy wykorzystują takie aplikacje jak: Facebook Messenger, WhatsApp, WeChat itp. do szybkich interakcji z klientami. A klienci mający bezpośredni dostęp do przedstawicieli firmy mogą zadawać pytania, otrzymać spersonalizowaną ofertę lub nawet dokonać zakupu bezpośrednio przez komunikator internetowy - pisał.

Innymi tematami poruszanymi na konferencji będą ekspansja zagraniczna, zaawansowane narzędzia digital marketingowe, eCommerce i ecoCommerce i zmieniające się relacje na linii kupujący - sprzedawca. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, a zarejestrować na nie można się pod tym linkiem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane