Zdanie rodziny o potencjalnych zakupach jest dla polskich użytkowników internetu mniej wiarygodne niż opinie z sieci.
Zdanie rodziny o potencjalnych zakupach jest dla polskich użytkowników internetu mniej wiarygodne niż opinie z sieci.
Zdanie rodziny o potencjalnych zakupach jest dla polskich użytkowników internetu mniej wiarygodne niż opinie z sieci.
Zdanie rodziny o potencjalnych zakupach jest dla polskich użytkowników internetu mniej wiarygodne niż opinie z sieci.
Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi przeprowadziło w sierpniu analizę postaw internautów wobec źródeł informacji o produktach. Ponad 91 proc. badanych stwierdziło, że w mediach jest za dużo reklam. Blisko 77 proc. uznało zaś za irytujące reklamy internetowe. Ponad 53 proc. zadeklarowało przy tym próby unikania kontaktów z e-reklamami. I jest to największy odsetek spośród wszystkich mediów, z którymi spotykali się badani użytkownicy sieci. Dopiero za internetem znalazło się unikanie reklam w telewizji, w której przypadku powszechne jest zmienianie kanałów lub wychodzenie z pokoju podczas emisji bloków reklamowych.
Badanie nie odpowiada jednoznacznie na pytanie, w jaki sposób internauci starają się unikać e-reklam. Instalacje programów typu ad-blocker zadeklarowało 17 proc. pytanych. Ale skakanie po kanałach lub wychodzenie z pokoju podczas bloku reklamowego w telewizji uzyskały o 17 i 6 punktów procentowych więcej wskazań.
A czym się kierują internauci, kiedy planują jakieś zakupy? Jako najważniejsze źródła informacji o produktach lub usługach wskazali opinie znajomych i wypowiedzi z forów internetowych — odpowiednio 63 i 61 proc. Wyprzedziły one nawet zdanie członków rodziny, którym przy decyzjach zakupowych kieruje się 57 proc. internautów. Stopniując znaczenie tych trzech źródeł wiedzy o produktach, ankietowani przyznali, że opinie rodziny, choć uważają je za mniej wiarygodne od opinii z internetu, bardziej jednak wpływają na decyzje zakupowe. Jednak to znajomi pozostają dla nich najbardziej wiarygodni i mają największy wpływ na decyzje zakupowe.
A czy ludzie, którzy tak cenią opinie z forów internetowych, sami przyczyniają się do ich powstawania? Z tym bywa różnie. Do umieszczania recenzji zakupionych produktów w internecie przyznaje się 53 proc. badanych. Ale 85 proc. z tej grupy stwierdziło, że robi to "czasami" lub "rzadko".
Podpis: KA