Internet wspiera rozwój firmy

Grzegorz Kurowski
opublikowano: 24-05-2006, 00:00

Jestem specjalistą ds. promocji w firmie odzieżowej. Chcielibyśmy zaznaczyć swoją obecność w internecie dzięki stworzeniu serwisu www. Od czego powinniśmy zacząć?

- Kluczowym warunkiem powodzenia w wykorzystaniu biznesowym internetu przez małe i średnie przedsiębiorstwa jest prawidłowe sformułowanie celów takich działań. Podstawowe pytanie, jakie trzeba sobie zadać, rozpoczynając pracę nad witryną www czy innymi działaniami online, brzmi: po co? Wbrew pozorom konieczna jest tu precyzja znacznie większa niż ogólnikowe określenia w rodzaju „wspieranie sprzedaży” czy „informowanie o ofercie”. Co konkretnie powinno się zmienić w myśleniu lub zachowaniu hipotetycznego klienta pod wpływem kontaktu z naszą witryną? Czy powinien złożyć zamówienie online, zadzwonić, czy po prostu zachować nasz adres jako solidnego dostawcy określonego produktu lub usługi?

Znając cele naszej obecności online, powinniśmy spróbować wejść w skórę klienta, podjąć próbę zgrania naszych celów z jego priorytetami i potrzebami, typowymi sposobami używania sieci itp. Inaczej będziemy przecież konstruować witrynę adresowaną do internautów zaawansowanych niż do początkujących, inaczej, gdy jesteśmy mało znaną firmą niż powszechnie cenionym liderem swojego rynku. Na tym etapie najważniejsza jest wiedza, co spowoduje obecność online naszych klientów, jak trafią do naszego serwisu i czego będą w nim szukać.

Na ogół udzielenie prawidłowej odpowiedzi na pytania: po co istnieje serwis z punktu widzenia firmy i po co będą go odwiedzali internauci, gwarantuje uniknięcie zainwestowania pieniędzy w przedsięwzięcie bez wartości biznesowej. Jest też doskonałym materiałem do rozmów z wykonawcami serwisu.

Serwis ma realizować bardzo konkretne cele biznesowe, zatem traktowanie go wyłącznie w kategoriach bieżącego kosztu i oszczędzanie za wszelką cenę rzadko prowadzi do pożądanych efektów. Jeśli więc nasze możliwości finansowe nie pozwalają na stworzenie witryny idealnej, lepiej budować ją etapami, krok po kroku zapewniając odpowiednią jakość każdego elementu, niż stworzyć jednorazowo serwis, który nie spełni jakościowych oczekiwań naszych i naszych klientów.

Czy jednak przygotowanie profesjonalnego serwisu jest wystarczające? Najczęściej nie. Nie mamy powodu, by spodziewać się, że ktokolwiek go odwiedzi. Jak każda inna forma obecności firmy, serwis wymaga promocji. Kolejne niekontrolowane wydatki? Niekoniecznie, bo nim zaczniemy planować zmasowane kampanie online, warto wykorzystać podstawowe formy promocji: umieszczanie adresu serwisu w materiałach firmowych i reklamowych, zgłoszenie go do podstawowych katalogów i dopilnowanie, by był właściwie indeksowany przez wyszukiwarki.

Grzegorz Kurowski, dyrektor konsultingu i rozwoju w K2 Internet SA.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Kurowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy