Inwestorzy lubią przejrzystość

  • Materiał partnera
opublikowano: 18-06-2019, 22:00

Dobrze prowadzone przez spółki publiczne relacje inwestorskie to długoterminowa wartość dodana i korzyści dla firmy oraz jej akcjonariuszy.

Dobrze prowadzone przez spółki publiczne relacje inwestorskie to długoterminowa wartość dodana i korzyści dla firmy oraz jej akcjonariuszy. Profesjonalnie prowadzone relacje inwestorskie są kluczowym narzędziem w budowaniu zaufania i reputacji spółek na rynku kapitałowym. To z kolei może przełożyć się na wyższe wyceny, poprawę płynności oraz zwiększenie zainteresowania ze strony inwestorów i analityków.

Izabela Olszewska, członek zarządu Giełdy Papierów
Wartościowych, i Joanna Pydo, założycielka C-Power Advisory, przyznały, że w
przypadku IR-u więzi budowane z akcjonariuszami opierają się na rzetelnych
informacjach dotyczących rynku i spółki.
Zobacz więcej

KLUCZOWA JAKOŚĆ RELACJI:

Izabela Olszewska, członek zarządu Giełdy Papierów Wartościowych, i Joanna Pydo, założycielka C-Power Advisory, przyznały, że w przypadku IR-u więzi budowane z akcjonariuszami opierają się na rzetelnych informacjach dotyczących rynku i spółki. Fot. Marek Wiśniewski

— Rynek kapitałowy w Polsce cały czas dojrzewa i profesjonalizuje się. Dobrze prowadzone relacje inwestorskie są jednym z czynników, na który zwracają uwagę inwestorzy przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych — mówi Izabela Olszewska, członek zarządu Giełdy Papierów Wartościowych.

Dodaje, że relacje inwestorskie wiążą się z interdyscyplinarnością, to znaczy, że zespoły IR musza mieć bardzo szeroką wiedzę, aby móc zarządzać tym obszarem. To przede wszystkim doskonała znajomość biznesu, w którym działa spółka, aspekty prawne i finansowe oraz komunikacja i marketing.

Spółki pod lupą

Potwierdza to badanie przeprowadzone w 2018 r. przez branżowe pismo „IR Magazine”. Wynika z niego, że 9 na 10 przedstawicieli społeczności inwestorskiej przyznałoby premię w wycenie akcji spółkom z dobrze prowadzonymi relacjami inwestorskimi. Blisko jedna trzecia z nich wskazała na dodatkowe5-10 proc. do bieżącej giełdowej wyceny.

— Relacje inwestorskie w Polsce cały czas profesjonalizują się, nie mamy takich tradycji jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania. Obecnie IR odgrywa coraz bardziej strategiczną rolę dla zarządów spółek, jednak to dopiero połowa sukcesu. Nie wystawiajmy ocen, proponujmy spółkom rozwiązania, które będą je wspierały w prowadzeniu dobrych relacji inwestorskich, czyli praktyczne warsztaty i wymianę doświadczeń. Wiele spółek ma apetyt na poszerzenie bazy o inwestorów głównie zagranicznych, to wymaga czasu, edukacji zarządów i zespołów IR oraz konsekwentnego budowania zaufania na rynku kapitałowym przez wszystkich uczestników rynku — zaznacza Joanna Pydo, założycielka C-Power Advisory, partnera warsztatów IR Excellence Programme.

Program objął wszystkie spółki wchodzące w skład indeksów WIG20, mWIG40, sWIG80 oraz 20 emitentów z tzw. sektora gier — w sumie 160 podmiotów. Maksymalnym wynikiem, jaki mogła uzyskać spółka, było 10 punktów. Średnia dla zbadanych emitentów wyniosła 8,9 punktu, a najlepiej ocenieni zostali ci najwięksi, wchodzący w skład WIG20 i mWIG40. — To świetna inicjatywa. Jest to dodatkowe źródło informacji na temat przejrzystości działań spółki publicznej. Wskazanie obszarów, nad którymi powinna się pochylić, wychwycenie niedociągnięć, daje możliwość poprawy jakości i sposobu przekazywania informacji na temat tego, co w spółce się dzieje. Zależy nam na tym, aby Energa była spółką przejrzystą, a jakość relacji inwestorskich spełniała najwyższe standardy. Osiągnięta w badaniu maksymalna ocena daje nam to poczucie — z satysfakcją mówi Aleksander Korsak, dyrektor biura relacji inwestorskich w Enerdze.

— Ciekawą informacją było dla nas, jak duże znaczenie dla inwestorów ma przejrzystość strony internetowej. Inwestorzy lubią, gdy informacje są zebrane w wystandaryzowane grupy bądź bloki i nie wymagają przekopywania się przez różne zakładki i podstrony. Utrudniony dostęp do danych może zniechęcać do spółki. W tym obszarze nie ma miejsca do kreowania własnych pomysłów dotyczących budowy strony firmowej ani tego, co powinna zawierać — zauważa Dariusz Wolak, IR manager w 11bit studios.

Program doskonałości

Kolejnym, ostatnim etapem programu będzie ponowne zbadanie wytypowanych spółek.

— Rozpoczęty w maju 2019 r. IR Excellence Programme wpisuje się w szerokie działania GPW, których celem jest promocja wysokich standardów oraz tworzenie narzędzi wspierających efektywne zarządzanie, skuteczny nadzór, poszanowanie praw akcjonariuszy oraz przejrzystą komunikację spółek z rynkiem — mówi Izabela Olszewska.

Celem IR Excellence Programme, nowej inicjatywy warszawskiej giełdy, będzie zweryfikowanie poziomu wdrożenia rekomendacji oraz zaprezentowanie ostatecznej oceny jakościowej rynku GPW pod względem realizacji przez spółki polityki relacji inwestorskich.

Dobre praktyki

Warto pamiętać, że GPW od lat przykłada wagę do jakości i znaczenia komunikacji emitentów z inwestorami. Takim przykładem są „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2016”. To zbiór zasad ładu korporacyjnego oraz reguł postępowania wpływających na kształtowanie relacji spółek giełdowych z otoczeniem rynkowym. Począwszy od dobrych praktyk w wersji przyjętej przez GPW w 2007 r., kwestii komunikacji spółki giełdowej z inwestorami i budowania z nimi długotrwałych relacji poświęcony jest odrębny rozdział. Znajdują się w nim m.in. szczegółowe wytyczne na temat zawartości strony internetowej, spotkań z inwestorami czy sposobu informowania o przebiegu walnych zgromadzeń. Dobre praktyki to ważny element budowania pozycji konkurencyjnej spółek, który w istotny sposób przyczynia się do umacniania atrakcyjności polskiego rynku kapitałowego jako całości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu