Czytasz dzięki

Inwestycje, które ułatwią życie i prowadzenie biznesu

  • Materiał partnera
opublikowano: 19-11-2019, 09:15

Fundusz Trójmorza koncentruje się na dużych projektach z obszaru transportu, energetyki i cyfryzacji. Przedsięwzięcia te pozwolą zniwelować dystans, jaki ciągle dzieli Europę Środkowo-Wschodnią od Europy Zachodniej.

Obszar leżący w obszarze trzech mórz — Adriatyku, Bałtyku i Morza Czarnego — jest dziś ciągle bardzo podzielony. Między krajami regionu nie ma dostatecznie dobrych połączeń drogowych, kolejowych, energetycznych ani nawet cyfrowych. By to się zmieniło i tym samym różnice w rozwoju infrastrukturalnym między regionem Trójmorza a Europą Zachodnią uległy zatarciu, potrzeba gigantycznych inwestycji, szacowanych na poziomie ponad 500 mld EUR. W tych projektach chce uczestniczyć Fundusz Trójmorza, powołany do życia z inicjatywy polskiego banku rozwoju — Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). Fundusz będzie się angażował w projekty związane właśnie z transportem, energetyką i cyfryzacją.

WYRÓWNYWANIE POZIOMÓW: Nadal występuje duży dysonans w jakości
połączeń między krajami Europy Zachodniej a krajami Europy Środkowo-Wschodniej.
Chcemy więc przenieść ciężar inwestycji infrastrukturalnych do Europy Środkowej,
w region Trójmorza — mówi Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK.
Zobacz więcej

WYRÓWNYWANIE POZIOMÓW: Nadal występuje duży dysonans w jakości połączeń między krajami Europy Zachodniej a krajami Europy Środkowo-Wschodniej. Chcemy więc przenieść ciężar inwestycji infrastrukturalnych do Europy Środkowej, w region Trójmorza — mówi Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK.

— W ostatnich latach nasz region, także dzięki środkom unijnym, rozwija się bardzo szybko. Natomiast nadal występuje duży dysonans w jakości połączeń między krajami Europy Zachodniej a krajami Europy Środkowo-Wschodniej. Chcemy więc przenieść ciężar inwestycji infrastrukturalnych do Europy Środkowej, w region Trójmorza — opowiada Beata DaszyńskaMuzyczka, prezes zarządu BGK.

Na prawie międzynarodowym

Fundusz Trójmorza ma się przyczynić do wyrównywania różnic rozwojowych w ramach UE.

— Co istotne, fundusz działa na zasadach komercyjnych i ma przynosić zysk inwestorom. Zbudowany jest na prawie luksemburskim, a zarządzać nim będzie niezależny podmiot, co sprawi, że realizowane będą tylko projekty rentowne — podkreśla Beata DaszyńskaMuzyczka.

Docelowa wielkość Funduszu Trójmorza jest szacowana na 3-5 mld EUR. Jego inicjator BGK szacuje, że fundusz zaangażuje się w inwestycje, których wartość sięgnie 100 mld EUR. Dotychczas zdefiniowano około 70 priorytetowych projektów z całego regionu, które pozwolą wyrównać szanse między poszczególnymi częściami Unii Europejskiej. Lista inwestycji nie jest jednak zamknięta.

— Cele Funduszu Trójmorza są zbieżne z misją Banku Gospodarstwa Krajowego. Od 95 lat wspieramy rozwój Polski, od lat tworzymy m.in. infrastrukturę transportową, energetyczną czy cyfrową. Przypomnę też, że Fundusz Trójmorza nie jest pierwszym, w który się zaangażowaliśmy — od 2017 r. BGK jest inwestorem w funduszu Marguerite II, a od 2018 r. BGK reprezentuje Polskę w Marguerite I. Inwestorzy tego drugiego funduszu zrealizowali projekty infrastrukturalne warte w samej tylko Polsce prawie 2 mld zł — wylicza Beata Daszyńska- -Muzyczka.

Liczne inwestycje

Różnic między Europą ŚrodkowoWschodnią a Zachodem jest ciągle sporo. Dużą lukę jakościową widać np. w infrastrukturze transportowej. Jak wyliczają analitycy SpotData, w Europie Centralnej średnia prędkość osiągana na trasach między portami północnymi i południowymi jest o 10 proc. niższa niż w Europie Zachodniej. Natomiast relacja między nakładami na drogi i kolej w Europie Zachodniej w ostatnich dwóch dekadach wynosiła niemal 1:1, podczas gdy w Trójmorzu — 2:1. W efekcie m.in. udział kolei w transporcie towarów eksportowanych na wielu kierunkach między krajami Trójmorza jest niższy niż na zachodzie Europy. Dlatego inwestycje w transgraniczne połączenia drogowe i kolejowe z jednej strony usprawnią przewóz towarów, z drugiej — zwiększą mobilność mieszkańców regionu. Wśród kluczowych projektów wymienia się m.in. Via Carpatia czy Rail Baltica.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Również sektor energii w regionie Trójmorza nie jest dostatecznie rozwinięty — część państw ma niskie wskaźniki integracji energetycznej z rynkiem ogólnoeuropejskim. Widać tu duże zapotrzebowanie na inwestycje w łączniki energetyczne między krajami, co będzie szczególnie ważne w krajach bałtyckich, Polsce, Rumunii i Bułgarii. Innym głównym celem UE jest budowa jednolitego rynku gazowego, gdzie ceny będą wyznaczane przez warunki rynkowe. Stanie się to możliwe pod warunkiem stworzenia odpowiedniej siatki połączeń gazowych między krajami. O ile w Europie Zachodniej proces ujednolicania rynku jest już na zaawansowanym etapie, o tyle w krajach Trójmorza postępuje wolniej. Wiele innych krajów regionu znajduje się dopiero na początku drogi do integracji rynków gazowych z resztą Europy. Kluczowym elementem jest tu zwiększenie zróżnicowania źródeł dostaw gazu, co odbywa się m.in. poprzez inwestycję w terminal gazowy na wyspie Krk czy w interkonektor BRUA (Bułgaria-Rumunia-WęgryAustria). Jednym z ważnych projektów jest też Baltic Pipe, gazociąg na dnie Morza Północnego.

Z kolei w gospodarce cyfrowej jednym z kluczowych projektów będzie budowa „Cyfrowej Autostrady” łączącej światłowodami i infrastrukturą technologiczną region Europy Środkowo-Wschodniej. Przyczyni się także do rozwoju sieci 5G. Dzięki tym inwestycjom internet stanie się jeszcze bardziej dostępny, a dane będzie można przesyłać około 40 razy szybciej. Te inwestycje może realizować Fundusz Trójmorza, przynosząc korzyści zarówno mieszkańcom regionu — poprzez poprawę jakości życia — jak i inwestorom — poprzez generowanie zysków. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane