Inwestycje PKP są skupione na pasażerach

  • Materiał partnera
opublikowano: 27-01-2019, 22:00

Po latach przekształceń PKP, zmieniających się pomysłów na polską kolej, likwidowania kolejnych tras i połączeń ostatnie trzy lata przyniosły rewolucję. Liczba pasażerów zaczęła rosnąć i w 2018 r. przekroczyła 300 mln, a kolej wreszcie buduje, zamiast zwijać, linie w Polsce powiatowej

Urząd Transportu Kolejowego szacuje, że w 2018 r. z transportu koleją skorzystało w Polsce ponad 300 mln osób. To prawie o 6 mln więcej niż pojechało pociągami zaledwie rok wcześniej. W drugiej połowie roku w każdym miesiącu wyniki były lepsze niż w 2017 r. 15 proc. tego rynku należy do PKP Intercity SA, spółki z Grupy PKP (pozostała część dzieli się między 12 operatorów regionalnych), a z każdym rokiem przewoźnik powiększa swój udział.

Nowe, wygodne wagony i zmodernizowane dworce to najbardziej widoczne
oznaki, że kolej zmienia się na lepsze. Na tym jednak nie koniec pozytywnych
przemian. Modernizacja linii kolejowych pozwala na osiąganie większych
prędkości przez pociągi zarówno osobowe, jak i towarowe, których operator
wyrasta na czołowego przewoźnika kolejowego w naszej części Europy.
Zobacz więcej

SYMPTOMY ZMIAN:

Nowe, wygodne wagony i zmodernizowane dworce to najbardziej widoczne oznaki, że kolej zmienia się na lepsze. Na tym jednak nie koniec pozytywnych przemian. Modernizacja linii kolejowych pozwala na osiąganie większych prędkości przez pociągi zarówno osobowe, jak i towarowe, których operator wyrasta na czołowego przewoźnika kolejowego w naszej części Europy. Fot. ARC

— Pasażerowie doceniają zmiany i coraz liczniej korzystają z naszych połączeń — podkreśla Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity SA.

Z usług PKP Intercity korzysta coraz więcej pasażerów — w minionym roku było to ponad 46 mln osób, czyli o 8 proc. więcej niż w 2017 r. To przekłada się na wyniki finansowe spółki. Prognozowany zysk netto PKP Intercity za 2018 r. osiągnie 190 mln zł. To, że kolej się zmienia na lepsze, widać nareszcie gołym okiem, a program inwestycji poprawiających komfort podróży pasażera realizowany jest na bieżąco. Z wygodnych połączeń wykonywanych nowoczesnymi pociągami będą mogli skorzystać także mieszkańcy zaniedbywanych dotąd pod tym względem rejonów Polski dzięki odbudowie lub modernizacji zdewastowanych linii kolejowych, co zakłada ogłoszony w październiku 2018 r. program Kolej Plus.

Przez ostatnie dwie dekady z 30 tysięcy tras około 10 tysięcy zostało zlikwidowanych. PKP Polskie Linie Kolejowe SA, spółka odpowiedzialna za infrastrukturę kolejową, realizuje Krajowy Program Kolejowy (KPK) — pakiet 220 projektów wartych ponad 66 mld zł. Zmodernizowanych będzie 9 tys. km torów. Z KPK zakończono już inwestycje za 10 mld zł, w trakcie są prace na łączną kwotę 32 mld zł. Przygotowania do pozostałych trwają, a spółka już zapowiada następne. Jak mówi premier Mateusz Morawiecki, głównym założeniem programu Kolej Plus ma być „zwalczanie wykluczenia komunikacyjnego miast powiatowych”.

— Symbolem rozwoju kolei jest decyzja o budowie pierwszej tak długiej linii kolejowej od 30 lat — Podłęże Piekiełko — która połączy Nowy Sącz z Krakowem — mówi premier.

Zmienia się także oprawa podróży — na modernizację dworców PKP SA przeznaczy 1,5 mld zł. W 2018 r. otwarto osiem całkowicie odnowionych obiektów.

— Program ma celu przede wszystkim poprawę jakości obsługi podróżnych z miejscowości pomijanych we wcześniejszych planach inwestycyjnych — mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.

Zarówno dworce, jak i pociągi są gruntownie przystosowywanedo potrzeb osób niepełnosprawnych. Na wielu dworcach ma się pojawić tzw. asysta dworcowa — pomoc dla podróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się. Najlepszym dowodem na zmianę zachodzącą w tej branży jest inne nastawienie do partnerów zewnętrznych. W ramach poszukiwania nowoczesnych rozwiązań dla transportu kolejowego spółki z Grupy PKP zaprosiły do zgłaszania swoich pomysłów firmy start-upowe i jednostki naukowo-badawcze. W czterech kategoriach, dotyczących zarówno pomysłów poprawiających komfort pasażera, inicjujących nowoczesne rozwiązania techniczne, jak i poprawiających energooszczędność zgłosiło się aż 51 instytucji. Przyszłe inwestycje mają szansę wyjść daleko poza proste naprawy starych wagonów.

100 mld zł Taka będzie łączna wartość inwestycji spółek z Grupy PKP, które zostaną zrealizowane w ciągu najbliższej dekady.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu