iPad na rynku! Kto straci, a kto zyska?

ŁO, Forbes
opublikowano: 28-01-2010, 09:57

W środę Steve Jobs zaprezentował najnowszy gadżet Apple. Tablet ma zrewolucjonizować i podbić rynek. Kto na tym skorzysta, a kto straci? Magazyn "Forbes" odpowiada.

Zyskają

Z całą pewnością Electronic Arts i inni producenci gier, którzy porozumieją się z Apple. Nowy tablet to po prostu lepsza przenośna konsola do gry, pokazano to zresztą dobitnie na prezentacji produktu.

Zarobi także Google, który będzie główną platformą reklamową gadżetu. Cieszyć może się również AT&T, czyli amerykański operator komórkowy (i analogicznie jego odpowiednicy w innych krajach). iPad może zostać wyposażony w kartę SIM i służyć jako telefon. Dodatkowo ktoś przecież musi zapewnić sygnał internetowy.

Cieszą się "The New York Times" i McGraw-Hill, czyli główni gracze rynku wydawniczego. A właściwie cały przemysł związany z prasą i książkami, bo iPad to przede wszystkim czytnik gazet i elektronicznych książek. Wydawcy liczą na zwiększenie sprzedaży i ratunek przed upadkiem spowodowanym coraz niższą sprzedażą tradycyjnych wydań.

Wreszcie zyska także Plantronics, czyli producent słuchawek i akcesoriów Bluetooth.

Stracą

Przede wszystkim Microsoft. Mało kto pamięta, że podczas niedawnego Consumer Electronics Show gigant rynku oprogramowań zaprezentował swoje urządzenie o podobnym zastosowaniu. Już wtedy jednak wszyscy mówili o produkcie Apple.

Sporo straci Adobe, który stworzył używaną w większości komputerach technologię Flash. Jobs unika Flasha jak może (nie zainstalował go także w iPhone'ach). Szef Apple twierdzi, że program, który pozwala otwierać pliki wideo pożera zbyt dużo baterii, jest wolny i urządzeniom Apple niepotrzebny.

Ciężke chwile czekają też Verizon czyli konkurenta AT&T i dostawce Internetu (znowu analogiczna sytuacja spotka w innych krajach jego odopwoedników). Ktoś musi przecież dostarczać gazety i książki do tableta. To potężne źródło dochodów, szczególnie jeśli Ameryka i reszta świata zaczną masowo kupować takie publikacje.

iPad uderzy jednak głównie w księgarnię Amazon, która wspólnie z Sony zaprojektowała czytnik książek i prasy Kindle (główny gracz na rynku) i sprzedaje tytuły na swojej stronie. Machinę marketingową Apple będzie trudno pokonać. Trudne będzie to także w przypadku korporacji Garmin, specjalizującej się w produkcji urządzeń GPS. Tablet ma podobno doskonały GPS i sprawdza się w roli nawigatora.

iPad działa na zbudowanym przez Apple układzie scalonym, a to oznacza uszczuplenie dochodów choćby potężnego producenta Qualcomm.

Nowy gadżet Apple w podstawowej wersji ma kosztować niecałe 500 USD. Jak podkreślają amerykańskie media to cena rewolucyjnie niska jak na tego producenta. iPhone w dniu swojej premiery był droższy.

Nie wiadomo jeszcze jakie będą ceny tabletu w Europie.

ŁO, "Forbes"


 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ŁO, Forbes

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane