IPO, czyli Inwestorzy Poszukujący Okazji

Materiał partnera cyklu
opublikowano: 26-11-2012, 00:00

Komentarz partnera cyklu

PIOTR KRAWCZYŃSKI, PZU Inwestycje

Niepewność panująca na rynkach finansowych i związane z nią ryzyko skłania inwestorów do selektywnego doboru lokat do portfela. W poszukiwaniu okazji inwestycyjnych niektórzy z nich swoją uwagę skupiają na akcjach spółek oferowanych w ramach tzw. oferty pierwotnej. I tu pojawia się dylemat — czy warto i czy warunki na rynku sprzyjają inwestowaniu w giełdowych debiutantów?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i zależy od samej oferty. Z jednej strony możemy przecież z dyskontem kupić akcje spółek, których debiut rynkowy może okazać się spektakularnym sukcesem — jak choćby w przypadku Banku Śląskiego. Z drugiej jednak strony nie mamy żadnej gwarancji sukcesu. Co więcej, ostatnie emisje publiczne raczej rozczarowywały.

Należy pamiętać, że nabywanie akcji w ramach IPO (czyli oferty publicznej) powinno być traktowane jak każda inna inwestycja w akcje, a więc jako długoterminowa lokata kapitału. Decydując się na zakup walorów debiutującej spółki, powinniśmy wziąć pod uwagę m.in. jej kondycję finansową, branżę, w jakiej działa, pozycję rynkową, perspektywy rozwoju, jakość kadry zarządzającej i plany zagospodarowania kapitału z emisji. Pomocne w naszych analizach będzie także porównanie nowego uczestnika rynku ze spółkami już notowanymi na giełdzie i całą branżą — wykorzystując przy tym np. takie wskaźniki jak cena/zysk czy cena/wartość księgowa.

Czynników tych jest wiele, a cena oferowanych walorów powinna stanowić jedynie punkt odniesienia do wcześniejszych kalkulacji i analiz. Pamiętajmy też, że nie każda oferta publiczna gwarantuje nam sukces inwestycyjny i tytuł „rekina finansjery”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera cyklu

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu