Ipsos: dalsze pogorszenie nastrojów konsumenckich

DI, PAP
opublikowano: 28-01-2011, 14:00

W styczniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów odnotował czwarty miesiąc z rzędu spadek - o 3,6 pkt w porównaniu do grudnia i  zanotował 83,5 pkt - wynika z sondażu Ipsos. W porównaniu do stycznia 2010 r. wskaźnik spadł o 5,3 pkt.

Z badania wynika, że na obniżenie nastrojów ma wpływ znacznie gorsza ocena sytuacji gospodarczej kraju.

"Mierzący ją Wskaźnik Klimatu Gospodarczego zanotował w stosunku do grudnia stratę 12,6 pkt osiągając poziom 67,5 pkt. Jest to największy spadek od lutego 2009. Konsumenci wyraźnie gorzej oceniają zmiany, które zaszły w krajowej gospodarce w ciągu ostatniego roku. Już niemal połowa Polaków (48 proc.) uważa, że sytuacja gospodarcza pogorszyła się. Oznacza to wzrost negatywnych ocen o prawie 10 pkt procentowych" - napisano w komentarzu do badania.

"Częstsze są także obawy o przyszłość gospodarki - 40 proc. z nas przewiduje dalsze pogorszenie sytuacji w nadchodzących miesiącach. Źródłem tych obaw są najprawdopodobniej zapowiedzi rządu odnośnie podejmowania oszczędności budżetowych oraz interwencji w system emerytalny" - dodano.

W styczniowym badaniu o 10 pkt proc. wzrósł udział osób podzielających pogląd, że sprawy kraju zmierzają w złym kierunku.

"Obecnie pogląd ten podziela aż 65 proc. społeczeństwa. Innym pesymistycznym czynnikiem są także nieco częstsze obawy o szybszy niż dotychczas wzrost cen - podziela je obecnie 30 proc. konsumentów" - napisano.

"Spadek Wskaźnika Optymizmu Konsumentów został nieco wyhamowany ze względu na wzrost Skłonności do Zakupów, jest to jednak jedynie niewielka zmiana na plus (+2,4 pkt)" - dodano.

Poniżej wskaźniki:


                                  styczeń'11    grudzień'10      zmiana
.
WSK:                            83,52 pkt       87,20 pkt      -3,62 pkt
Klimat Gospodarczy:          7,50 pkt       80,12 pkt     -12,62 pkt
Skłonność do Zakupów:    94,30 pkt       91,92 pkt       2,38 pkt
Wskaźnik Bieżący            73,16 pkt       77,84 pkt      -4,68 pkt
Wskaźnik Oczekiwań        87,72 pkt       91,74 pkt      -4,02 pkt

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 3 a 10 grudnia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1011 Polaków, którzy ukończyli 15 lat. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane