Ipsos: Poprawa nastrojów konsumentów w marcu

29-03-2007, 15:34

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów w marcu wzrósł o 6 pkt. do 100,67 pkt. - podał badający koniunkturę Ipsos.

Najbardziej się poprawiły oceny klimatu gospodarczego ľ o 9 pkt., do 91,75 pkt. Wyraźnie mniej, o 3 pkt. wzrosła skłonność do zakupów, do 106,61 pkt.

"W okresie ostatniego miesiąca do wzrostu optymizmu w największym stopniu przyczyniły się oceny przyszłej sytuacji gospodarczej. Ma to przypuszczalnie związek z ogłoszonymi założeniami polityki prorodzinnej państwa, a szczególnie zapowiadanymi ulgami w podatku dla rodzin wielodzietnych i wydłużeniem urlopów macierzyńskich. Największy wzrost optymizmu zanotowano wśród osób w wieku 25 do 35 lat oraz w środowiskach generalnie najbardziej przywiązanych do tradycji: mieszkańców wsi, emerytów i rencistów" - napisano w komentarzu do badania.

Analitycy Ipsos piszą, że wpływ na poprawę nastrojów może mieć zapowiedź obniżek składek na ubezpieczenia społeczne.

"Oznacza to, że konsumenci będą mieli więcej środków do dyspozycji na bieżącą konsumpcję. Część osób optymistycznie odebrała te zapewnienia i prawdopodobnie również dzięki temu wzrosła skłonność do zakupów" - napisano.

Ipsos pisze, że konsumenci wyjątkowo dobrze oceniają najbliższy okres ze względu na możliwe zakupy dóbr trwałych.

"Dobrym nastrojom sprzyja także sytuacja na rynku pracy: obecnie, podobnie jak w styczniu, Polacy dwukrotnie częściej oczekują spadku bezrobocia w przyszłości niż jego wzrostu. Biorąc pod uwagę doświadczenia ostatnich lat jest to wyjątkowo pozytywna tendencja" - napisano.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Ipsos: Poprawa nastrojów konsumentów w marcu