Ipsos: Wskaźnik Optymizmu Konsumentów ponownie stracił na wartości

ISB
24-09-2007, 16:24

Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł we wrześniu o 0,78 pkt do 106,63 pkt za sprawą pogorszenia klimatu gospodarczego, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w poniedziałek. Po  pięciu miesiącach spadków wskaźnika można jednak spodziewać się poprawy ze  względu na kampanię wyborczą, uważa instytut.

"We wrześniu mierzony przez Ipsos Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) nieznacznie stracił na wartości i jest notowany na poziomie 106,63 pkt. Spadek wartości wskaźnika WOK odbył się za sprawą pogorszenia klimatu gospodarczego, czyli ocen sytuacji gospodarczej kraju - wartość tego wskaźnika spadła o przeszło 3 pkt. (96,64 pkt)" - podano w komunikacie.

"W ślad za pogorszeniem ocen sytuacji gospodarczej kraju nie podążają oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych. Zarówno oceny sytuacji materialnej gospodarstw, jak i oceny obecnego czasu pod względem dokonywania zakupów dóbr trwałych nieznacznie się poprawiły. Wskaźnik skłonności do zakupów przyjmuje obecnie wartość 105,63 pkt" - czytamy dalej.

Ipsos zwraca uwagę, że WOK od maja systematycznie traci na wartości. "Trudno jest przy tym jednoznacznie wskazać na przyczyny tej tendencji, bowiem np. oczekiwania konsumentów co do inflacji są dosyć optymistyczne. We wrześniu gorzej tylko oceniano sytuację na rynku pracy. Jednak pogorszenie w tym przypadku nie jest ani znaczące, ani trwałe" - stwierdzili analitycy.

Według nich, tendencja spadkowa w przypadku klimatu gospodarczego powinna niebawem się osłabić, za czym przemawiają oceny konsumentów, wśród których większość uważa, że przyszłość przyniesie poprawę sytuacji gospodarczej kraju.

Na poprawę wskaźników może wpłynąć rozpoczęta już kampania wyborcza. "Można się spodziewać, że jak zawsze w takim okresie, optymizm konsumentów będzie karmiony coraz to nowymi obietnicami polityków, a zatem mierzone wskaźniki powinny zyskiwać na wartości. Tak zazwyczaj działo się w przeszłości"

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) może przyjmować wartości od 0 do 200. Ostatnie badanie przeprowadzono między 2 - 8 sierpnia 2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1015 Polaków w wieku 15 i więcej lat. (ISB)

tom

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISB

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Ipsos: Wskaźnik Optymizmu Konsumentów ponownie stracił na wartości