Ipsos: Zmiana rządu poprawiła nastroje konsumentów

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 26-10-2005, 15:09

Zmiana rządu sprzyja poprawie nastrojów konsumentów. W październiku Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) wzrósł o 4 punkty w porównaniu z poprzednim miesiącem do poziomu 92,74 punktów - poinformował w środę PAP w komunikacie Ipsos.

Zmiana rządu sprzyja poprawie nastrojów konsumentów. W październiku Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) wzrósł o 4 punkty w porównaniu z poprzednim miesiącem do poziomu 92,74 punktów - poinformował w środę PAP w komunikacie Ipsos.

    Jak podał Ipsos, poprawa obejmuje zarówno oczekiwania dotyczące gospodarki, jak i aspekty związane z własną zamożnością i zakupami. Klimat Gospodarczy wzrósł o 2 punkty w porównaniu z poprzednim miesiącem i wynosi 86,28 punktów.

    Ipsos wskazuje, że poprawa klimatu gospodarczego następuje już od trzech miesięcy i jest związana z oczekiwaniami wobec nowego rządu. Ponadto aż o 4 punkty wzrosła w październiku skłonność do zakupów. Wartość tego wskaźnika wynosi 96,54 pkt i jest najwyższa od czerwca 1999 roku.

    Według Ipsosu, w ostatnim miesiącu zmniejszyły się obawy o przyszłą inflację i można je porównać z oczekiwaniami z sierpnia - okresu przed największymi podwyżkami cen benzyny. Ponadto utrzymują się stosunkowo optymistyczne oczekiwania odnośnie sytuacji na rynku pracy. Zdaniem większości konsumentów, wprzyszłości bezrobocie nie wzrośnie, a nawet może się obniżyć.

    We wtorek GUS podał, że bezrobocie we wrześniu 2005 roku spadło do 17,6 proc.

    Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos przeprowadzanego na zlecenie "Rzeczpospolitej".

    Ostatnie badanie przeprowadzono między 7 a 11 października 2005 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1020 Polaków w wieku 15 i więcej lat.

    Ipsos w Polsce jest częścią międzynarodowej grupy badawczej, obecnej w 41 krajach świata. Polski oddział Ipsos powstał w wyniku połączenia Ipsos-Demoskop, pod nazwą Demoskop obecnej na rynku polskim od 1989 roku oraz F-Squared Market Research and Consulting, od 1999 roku działającej na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane