Czytasz dzięki

IQS&Quant: Nastroje konsumentów nieco gorsze w lipcu, IOK spadł o 1,5 pkt

Internet Securities
opublikowano: 14-09-2005, 15:42

Indeks Optymizmu Konsumentów (IOK) spadł we wrześniu do 94,4 pkt z 95,9 pkt w sierpniu, wynika z badania instytutu badawczego IQS & Quant Group, przeprowadzonego w dniach 2-4 września 2005 roku.

Indeks Optymizmu Konsumentów (IOK) spadł we wrześniu do 94,4 pkt z 95,9 pkt w sierpniu, wynika z badania instytutu badawczego IQS & Quant Group, przeprowadzonego w dniach 2-4 września 2005 roku.

Po dużych sierpniowych wzrostach we wrześniu spadek wartości indeksu dotknął większość grup, czytamy w komunikacie z badania.

Wynika z niego, że trendowi spadkowemu oparły się osoby z dochodami niskimi (wzrost o 5,7 pkt), z wykształceniem zasadniczym (+4,7), mężczyźni (+2,9) oraz mieszkańcy wsi (+2,3). Zdecydowanie mniej niż w lutym optymizmu przejawiali Polacy z dochodami średnimi (-6,4 pkt), z wykształceniem średnim (-6,3), mieszkańcy małych i średnich miast (-6,2) oraz kobiety (-5,8).

Ze stwierdzeniem, że sytuacja ekonomiczna kraju pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy zgodziło się 34% badanych (wzrost o 2 pkt procentowe); poprawę zauważyło zaledwie 9% (spadek o 3 pkt proc.).

Według badania instytutu na poprawę stanu polskiej gospodarki w ciągu najbliższego roku liczy 19% badanych (tyle samo co w sierpniu), pogorszenia obawia się 24% Polaków (miesiąc wcześniej – 25%).

Według 21% badanych sytuacja ich gospodarstwa domowego uległa w ostatnim roku pogorszeniu (miesiąc wcześniej –20%), 69% twierdzi, że sytuacja ta jest taka sama, a 10% - że się poprawiła (w sierpniu stwierdziło tak 13%). 18% badanych – tyle samo co miesiąc wcześniej - sądzi, że ich sytuacja materialna poprawi się w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 15% – że się pogorszy (wzrost o 1 punkt proc.).

Na pytanie, czy obecnie jest dobry czas na kupowanie dóbr trwałego użytku twierdząco odpowiedziało 25% badanych - o 1 punkt procentowy więcej niż w sierpniu. Przeciwne zdanie wyraziło 14% Polaków (spadek o 1 punkt proc.).

IOK jest konstruowany na podstawie pięciu pytań zadawanych w ogólnopolskim badaniu typu Omnibus, przeprowadzanym przez IQS and Quant Group na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat. Pytania dotyczą oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych i ekonomicznej państwa.

Indeks może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 – pełne zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych. Indeks Optymizmu Konsumentów jest tworzony od sierpnia 1999 roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Internet Securities

Polecane