ITI zarobił na sprzedaży n, więc ją teraz znów zasili

Magdalena Wierzchowska
opublikowano: 29-05-2008, 00:00

Medialny koncern zainwestuje 65-70 mln EUR ze sprzedaży n z powrotem w platformę. Resztę wyda na Ukrainie.

Część finansowania platformy będzie musiał także wziąć na siebie TVN

Medialny koncern zainwestuje 65-70 mln EUR ze sprzedaży n z powrotem w platformę. Resztę wyda na Ukrainie.

Na co Grupa ITI wyda 95 mln EUR ze sprzedaży platformy n? Wojciech Kostrzewa, szef grupy, już wie.

— 65-70 mln EUR z tej kwoty zainwestujemy z powrotem w platformę, spełniając nasze zobowiązanie finansowania 75 proc. dalszych niezbędnych nakładów. Obszary wymagające inwestycji to technologia, promocja i dystrybucja platformy — mówi Wojciech Kostrzewa.

Na przełomie lat 2008-09 powinna ruszyć kampania promocyjna funkcji internetowych oferowanych za pośrednictwem platformy. Taka możliwość jest dostępna już dziś, ale — jak twierdzi Wojciech Kostrzewa — komercyjny start usługi będzie opłacalny przy poziomie 500 tys. abonentów.

Właściciele spodziewają się, że najmłodsza na rynku platforma satelitarna zdobędzie 180 tys. klientów do końca roku, co da jej 500 tys. abonentów na koniec 2008 r.

— W 2012 r. chcemy mieć znacznie powyżej 1 mln klientów, co pozwoli nam wyprzedzić Cyfrę Plus — mówi Wojciech Kostrzewa.

Na rynku są już obecne trzy platformy. Pod koniec tego roku może pojawić się kolejna, należąca do Telekomunikacji Polskiej. Do uruchomienia platformy szykuje się też Telewizja Polska.

Cena platformy

Informacja o sprzedaży 25 proc. akcji platformy n telewizji TVN została źle przyjęta przez inwestorów. Przez ostatnie dziewięć dni kurs akcji TVN spadł o 5,85 proc. Inwestorzy ocenili, że cena 95 mln EUR, jaką stacja Piotra Waltera ma zapłacić za 25-procentowy pakiet w platformie, jest za wysoka. TVN będzie musiał inwestować w nią proporcjonalnie do posiadanych udziałów. Można się spodziewać, że będzie to dalsze 22-23 mln EUR.

Po odliczeniu kwoty na inwestycje w n ITI pozostanie w kieszeni ze sprzedaży platformy jeszcze 25-30 mln EUR.

Ukraina w tle

Koncern chce przeznaczyć większość tej kwoty na inwestycje na Ukrainie.

— Chcemy być w pierwszej trójce koncernów medialnych u naszych wschodnich sąsiadów — zapowiada prezes ITI.

Dzięki przejęciu Silver Screen należące do ITI Multikino stało się właścicielem kina we Lwowie. W perspektywie pięciu lat Multikino stworzy sieć kin wieloekranowych w najważniejszych miastach Ukrainy. ITI myśli też o innych projektach z sektorów, w których koncern jest już obecny, czyli o telewizji, internecie i platformach cyfrowych, ale prezes unika konkretów.

— Mam nadzieję, że do końca tego roku będziemy prowadzili zaawansowane prace nad jednym projektem. Więcej szczegółów pojawi się późną jesienią — obiecuje Wojciech Kostrzewa.

Już teraz mówi o możliwości wpuszczenia inwestorów finansowych do ukraińskiego projektu.

Wysokość kwoty jest neutralna

Platforma jest finansowana w dużej mierze z pożyczek, więc deklaracja, że ITI będzie inwestował pieniądze ze sprzedaży z powrotem w platformę, jest pozytywna dla TVN. Platforma ponosi spory koszt finansowy z tytułu pożyczek, które udzielił jej ITI Holdings. W momencie ogłoszenia transakcji zakupu platformy TVN zapowiadał, że będzie inwestował wspólnie z ITI. Informacja o wysokości tej kwoty jest neutralna, bo rynek spodziewał się inwencji w n ze strony TVN. Zadeklarowana kwota inwestycji na pewno nie jest wyolbrzymiona. Canal Plus ma m.in. ligę angielską i polską, Cyfrowy Polsat Formułę 1 i siatkówkę, a n jedynie Ligę Mistrzów i kanały tematyczne TVN. Poza tym n ma stosunkowo wysoki koszt pozyskania klienta, bo więcej dopłaca do zaawansowanych technologicznie dekoderów

Andrzej Knigawka

ING Securities

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu