Jabłkowym skrytożercom mówimy — tak!

Sukces

Kiedy„Puls Biznesu” nagłośnił pomysł Grzegorza Nawackiego, zastępcy redaktora naczelnego, dania jabłkowego odporu embargu na polskie owoce — nakazanemu przez cara Kremla w odpowiedzi na sankcje unijne — naprawdę trudno było przypuszczać, że odzew będzie tak spontaniczny i szeroki. Idea „Jedz jabłka na złość Putinowi” błyskawicznie obiegła portale społecznościowe i media krajowe, a potem wydostała się za granicę, w tym także do Rosji. Komercyjna kampania marketingowa o podobnej skuteczności kosztowałaby co najmniej kilkaset tysięcy złotych, np. na rządową akcję promowania Polski, m.in. w CNN, budżet wydał 7 mln zł. Jako owoc zakazany jabłka stały się tylko nośnym symbolem, chodziło również o szybciej psujące się owoce miękkie, a także o produkowany z jabłek napój — cydr. Medialna popularność akcji była zaskakująca, ale zrozumiała — w końcu wrzucić wpis czy zdjęcie do sieci jest łatwo. Trudniejszym zadaniem stało się przełożenie hasła na realne decyzje zakupowe. Konsumencka mobilizacja społeczna znalazła jednak odbicie na rynku — zwiększył się krajowy popyt na jabłka, aktywnie włączyły się m.in. wielkie sieci handlowe. Problem embarga standardowo zaskoczył natomiast władze. W programach finansowanych z funduszy unijnych można rozszerzyć na przedszkolaków funkcjonujące już wcześniej rozdawnictwo jabłek wśród uczniów. Ale już zakupienia przez firmę jabłek dla własnych pracowników nie daje się zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu na zasadach analogicznych do wody mineralnej…

book icon
Artykuł dostępny tylko dla naszych subskrybentów

Zyskaj wiedzę, oszczędź czas

Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie Subskrypcja PB
Premium Offer
Poznaj „PB”
79 zł 7,90 zł / miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać? Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
WYBIERZ
Rabat 30%
Premium Offer
„PB" NA 12 MIESIĘCY
663 zł / rok
Skorzystaj z 30% rabatu
Zapłać raz i czytaj nasze treści bez ograniczeń przez cały rok. Zaoszczędzisz 285 zł.
WYBIERZ