Jacy liderzy, taka też jest firma

Dorota Czerwińska
opublikowano: 10-06-2011, 00:00

Dom Kredytowy Notus, EkoWodrol, Gaz-System, Ghelamco, Grupa Pracuj. pl, Henkel i Intel — to laureaci badania Najlepsi Pracodawcy.

Dom Kredytowy Notus, EkoWodrol, Gaz-System, Ghelamco, Grupa Pracuj. pl, Henkel i Intel — to laureaci badania Najlepsi Pracodawcy.

Tworzony przez firmę Aon Hewitt ranking opiera się na opiniach pracowników, bo to oni najlepiej znają i mogą ocenić pracodawcę. Badanie pokazuje, w jakim stopniu firmy wykorzystują kapitał ludzki do osiągnięcia wyników biznesowych. Najlepszy pracodawca zapewnia warunki, które przekładają się na dużą satysfakcję z pracy, a ta na zaangażowanie. Ma również bardzo dobrą kadrę zarządzającą, czyli liderów skutecznych, uczciwych i otwartych na potrzeby pracowników.

Dobrzy przywódcy

Wspólnym wyróżnikiem Najlepszych Pracodawców jest traktowanie ról menedżerskich jako źródła odpowiedzialności za rozwój pracowników, a nie jako źródła przywilejów. Ich liderzy udzielają wsparcia, dają wskazówki co do możliwości poprawy wyników pracy, angażują zespół w podejmowanie decyzji. Poza tym często i wyczerpująco informują o możliwościach kariery i rozwoju w firmie. W nagrodzonych przedsiębiorstwach szansa na rozwój jest oceniana podobnie przez kadrę zarządzającą i przez szeregowych pracowników (w obu grupach po około 50 proc. odpowiedzi pozytywnych).

U pozostałych pracodawców zarządy często deklarują, że takie szanse dla są (46 proc. odpowiedzi pozytywnych), ale nie znajduje to odzwierciedlenia w opiniach szeregowych pracowników (tylko 28 proc. pozytywnych odpowiedzi). Dwa razy więcej pracowników Najlepszych Pracodawców niż w innych firmach jest przekonanych, że dla najwyższego kierownictwa są najważniejsi i że równoważy ono ich interesy z interesami firmy. Również dwa razy częściej postrzegają kadrę zarządzającą jako skuteczną.

Dobra komunikacja

U Najlepszych Pracodawców najwyższa kadra kształtuje i utrzymuje pełną komunikację z pracownikami. To dzięki niej budowana jest świadomość biznesowa pracowników, inicjowane zmiany, elastyczność, współpraca. We wszystkich nagrodzonych firmach dobrą komunikację potwierdza około 60 proc. pracowników, gdy w przeciętnej polskiej firmie wskaźnik ten oscyluje wokół 30 proc. Informacje, którymi zarząd dzieli się z pracownikami, pozwalają na utożsamianie się z celami firmy i branie pełnej odpowiedzialności za jej wyniki.

Rezultatem takiej polityki jest większa świadomość pracowników, którzy w przyszłości będą mogli pełnić w niej kluczowe role. W najlepszych firmach blisko 80 proc. pracowników zna ich cele strategiczne i rozumie, jak ich praca przyczynia się do realizacji tych celów. W pozostałych firmach tę świadomość ma jedynie co drugi zatrudniony.

Rozbieżność zdań

Z analizy opinii pracowników, kadry kierowniczej i szefów można wnioskować, że jednym ze źródeł słabości firm jest niedostateczna komunikacja między liderami a pracownikami. W efekcie postrzegają te same fakty odmiennie. Zarząd uważa, że komunikuje się z pracownikami szczerze i otwarcie (65 proc.), ale zgadza się z tym tylko co trzeci (36 proc.) pracownik. 64 proc. szefów sądzi, że przekazuje jasno kierunek rozwoju firmy, ale niespełna 40 proc. pracowników przyznaje, że dostaje wystarczające informacje na ten temat. Inny przykład — 53 proc. członków kadry zarządzającej twierdzi, że docenia i nagradza pracowników odpowiednio do ich wkładu w sukces firmy. Zgadza się z tym zaś jedynie co piąty pracownik.

Najlepsi Pracodawcy wyróżniają się pozytywnie również na tym polu — spójność ocen kadry zarządzającej i pracowników jest u nich znacznie większa niż w pozostałych firmach. Można wyciągnąć z tego wniosek, że tacy pracodawcy potrafią budować kulturę przywództwa, a dzięki temu zwiększają swoje szanse na utrzymywanie kluczowych pracowników i — docelowo — na realizację celów strategicznych.

— Wyniki najnowszej edycji Badania Najlepsi Pracodawcy wskazują na potrzebę odejścia działów HR od myślenia "narzędziowego". 100 proc. badanych wskazało na potrzebę uplasowania HR w bardziej strategicznej dla firmy roli. Dla Najlepszych Pracodawców skuteczność działania jest bowiem zdecydowanie ważniejsza niż systemy, programy i narzędzia, za pomocą których ją osiągają — komentuje Edward Stanoch, dyrektor zarządzający Aon Hewitt na Europę Wschodnią.

Według niego potwierdza to słuszność autorskiego podejścia Aon Hewitt do roli HR w firmie. Opracowany przez tę firmę model "HR Excellence" zakłada zmianę sposobu funkcjonowania z "systemowo-narzędziowego" na "procesowo-wynikowy".

— Ma to pomóc działom personalnym w zrozumieniu wyzwań biznesowych firmy i dostosowaniu ich działań do dostarczania konkretnych, zauważalnych przez działy operacyjne efektów — wyjaśnia Edward Stanoch.

W tym kontekście — uważa dyrektor — istotny jest kolejny wniosek z badania: coraz częściej członkowie najwyższego kierownictwa postrzegają zaangażowanie pracowników jako element znacząco wpływający na rozwój firmy i realizację jej celów. Traktują wskaźnik zaangażowania jako miarę biznesową, stawianą niekiedy nawet na równi ze wskaźnikami finansowymi i rynkowymi.

Wnioski dla HR

Co wynika z badania Aon Hewitt?

Najlepszym Pracodawcom udaje się dwukrotnie skuteczniej utrzymywać kluczowych pracowników.

Dwa razy więcej pracowników takich firm jest przekonanych, że ich opinie i sugestie są brane pod uwagę podczas podejmowania decyzji w firmie.

Takie przekonanie pracowników może skutkować ich aktywnością w proponowaniu rozwiązań, które z kolei pomogą przedsiębiorstwu budować przewagę konkurencyjną.

Aż 64 proc. pracowników Najlepszych Pracodawców chce się angażować w cele biznesowe firmy.

Najlepsze firmy znacznie lepiej potrafią ocenić potencjał swoich pracowników i wykorzystać tę wiedzę przy rozdzielaniu zadań i ról.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu