Jak mądrze skorzystać z rozwiązań chmurowych?

Partnerem publikacji jest SAP Polska
opublikowano: 16-11-2022, 14:53
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Pandemia, wojna w Ukrainie czy zablokowany Kanał Sueski wydatnie pokazały ograniczenia biznesu wynikające z zaburzeń łańcuchów dostaw. Narzędziem, które pozwoli działom zakupów pełnić strategicznie ważną funkcję w organizacji i zapewniać odporność na wstrząsy, jest chmura. Jej mądre wykorzystanie w procesach zakupowych przynosi oszczędności czasu i kosztów. Pokazuje to przykład firmy MAHLE, która wdrożyła platformę SAP Ariba do optymalizacji zakupów.

Jak wynika z danych McKinsey, jedynie 17 proc. polskich firm ma zdefiniowany proces zarządzania relacjami z dostawcami. Dodatkowo większość kupców nie poszukuje aktywnie nowych dostawców. Jednocześnie pandemia, wojna w Ukrainie i inflacja sprawiają, że rola działów zakupów się zmienia. Od odpowiedzialności za cięcie kosztów ich rola ewoluuje w stronę funkcji strategicznej w organizacji, która ma zapewnić odporność na wstrząsy.

Zakupy (mało) cyfrowe

Jak pokazują dane McKinsey, aż 80 proc. firm deklaruje inwestycje w cyfryzację w obszar zakupów, ale mało jest w Polsce podmiotów, które podchodzą do transformacji tego obszaru w sposób strategiczny. Większość skupia się raczej na cyfryzacji pojedynczych procesów. Co więcej, tylko 55 proc. zakupów w badanych organizacjach odbywa się z wykorzystaniem wdrożonych w nich platform cyfrowych. Oznacza to, że polski biznes niewystarczająco wykorzystuje w zakupach potencjał cyfryzacji.

Natomiast z raportu „Cyfrowa wędrówka w chmury. Menedżerzy o chmurze w Polsce i regionie CEE” wynika, że tylko 44 proc. firm w Polsce korzysta z narzędzi chmurowych do optymalizacji procesów zakupowych. To o 2 pkt proc. mniej niż wynosi średnia dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej objętych badaniem zleconym przez SAP.

MAHLE stawia na chmurę w zakupach

Przykładem firmy, która pozytywnie wyróżnia się na tle ogółu, jest MAHLE. Jako czołowy globalny partner rozwoju dla przemysłu motoryzacyjnego MAHLE oferuje unikatowe rozwiązania w dziedzinie komponentów silników, filtracji, elektryki/mechatroniki oraz układów chłodzenia. Firma generuje rocznie ponad 12 mld EUR obrotu i zatrudnia na całym świecie około 72 tys. pracowników. Części samochodowe MAHLE powstają w 160 zakładach na świecie, w tym w polskich zakładach w Krotoszynie i Ostrowie Wielkopolskim. Na terenie Polski działa także centrum badawczo-rozwojowe firmy oraz centrum usług wspólnych zlokalizowane we Wrocławiu.

– Ze względu na dynamiczną ekspansję rynkową MAHLE ma obecnie rozbudowane środowisko zakupowe oraz złożoną infrastrukturę systemów SAP. W związku z tym firma zdecydowała się na realizację projektu MORE, którego celem jest ujednolicenie procesów oraz migracja do systemu S/4 HANA i chmury. MAHLE zależy na ustandaryzowaniu procesów biznesowych, zharmonizowaniu ich oraz globalizacji jednostek zakupowych – mówi Dominika Bednarz, NPM IT lead Ariba w MAHLE.

Jak zaznacza, SAP Ariba i Central Procurement umożliwiły firmie wdrożenie jednego centralnego procesu zakupowego, który spełnił potrzeby związane z bardzo skomplikowaną strukturą organizacyjną i złożoną infrastrukturą IT. Dzięki wykorzystaniu narzędzi chmurowych specjaliści ds. zakupów w MAHLE mogą śledzić cały proces zakupowy, wykorzystując do tego jeden zestandaryzowany interfejs.

– Dzięki łatwości wdrożenia systemów SAP Ariba byliśmy w stanie bardzo szybko wyłączyć nasze stare systemy i skorzystać z oszczędności wygenerowanych dzięki redukcji kosztów licencji na rozwiązania on-premise. Nasi dostawcy natomiast mogą skutecznie i sprawnie współpracować z nami, korzystając z chmurowej platformy SAP Ariba Network – informuje Dominika Bednarz.

W pilotaż wdrożenia platformy SAP Ariba Network było zaangażowanych kilkudziesięciu kluczowych dostawców MAHLE, natomiast docelowo z systemu będzie korzystać ponad 6 tys. partnerów biznesowych firmy. MAHLE ma aż 20 tys. aktywnych użytkowników systemu SAP Ariba. Efektywne wdrożenie nowego systemu w Polsce i na Słowacji pozwoliło na szybką implementację potrzebnych funkcjonalności na globalną skalę.

Dalsza ekspansja w chmurze

– Sukces implementacji SAP Ariba w MAHLE leży w prostocie wdrożenia. Bardzo szybko byliśmy w stanie pozyskać wiedzę od naszego partnera wdrożeniowego – firmy ap-solut – i wdrożyć wszystkie niezbędne rozwiązania w ponad 10 lokalizacjach na całym świecie – zaznacza Bednarz.

MAHLE ma ambitne plany rozwojowe nie tylko w zakresie implementacji obecnie wykorzystywanych rozwiązań SAP Ariba w kolejnych krajach, ale także zamierza poszerzyć gamę rozwiązań chmurowych do usprawniania procesów zakupowych oferowanych przez SAP i ap-solut. Jak informuje przedstawicielka firmy, MAHLE zamierza nadal optymalizować wykorzystywaną infrastrukturę IT oraz koszty poprzez migrację starych systemów do chmury.

– Pandemia, zablokowany Kanał Sueski, wojna w Ukrainie – ostatnie lata pokazały, że przy niestabilnych łańcuchach dostaw nie możemy już polegać tylko na kilku sprawdzonych partnerach biznesowych. Kluczem do zyskania odporności biznesowej w czasach pełnych wyzwań jest społeczność, która zapewni elastyczność i umożliwi szybką reakcję, gdy dotychczasowy dostawca lub kanał transportu zawiedzie. Taką właśnie społeczność biznesową w chmurze rozwija SAP, łącząc dostawców, kupców i przewoźników ze wszystkich obszarów gospodarki w ramach SAP Business Network. Optymalizując procesy zakupów i pomagając przedsiębiorstwom w poszukiwaniu nowych dostawców, wspólnie budujemy wartość dla globalnej ekonomii – mówi Dorota Zaremba, wiceprezeska SAP Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane