Jak napisać idealny biznesplan

DI
opublikowano: 07-12-2011, 00:00

KOMENTARZ

MAREK MIKA

prezes Koneckiego Stowarzyszenia Wspierania Przedsiębiorczości (KSWP)

Innowacyjny pomysł na biznes to podstawa i szansa na powodzenie przedsięwzięcia, ale dobrze napisany biznesplan jest najważniejszym dokumentem decydującym o przyznaniu firmie dotacji unijnych czy wsparcia finansowego w ramach funduszy pożyczkowych czy kredytów bankowych.

Tylko od początku 2011 r. z usług doradczych KSWP skorzystało prawie sto osób z regionu świętokrzyskiego, którym pomogliśmy w sporządzeniu skutecznego i bezpiecznego biznesplanu. W większości przypadków były to osoby zamierzające ubiegać się o pożyczkę dla swojej działalności. Wśród nich znaleźli się zarówno funkcjonujący już na rynku przedsiębiorcy, jak i starterzy otwierający swój pierwszy biznes.

Skuteczny i bezpieczny biznesplan jest dokładnym opisem przedsiębiorstwa, jego produktów czy usług oraz sposobów, w jaki firma zamierza zaistnieć ze swoją ofertą na rynku. Dwoma najważniejszymi elementami biznesplanu są analiza rynku oraz analiza finansowa operacji, inwestycji czy projektu. Analiza rynku i konkurencji powinna opierać się na metodzie SWOT, czyli wskazaniu mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz potencjalnych szans i zagrożeń w jego funkcjonowaniu.

Drugim niezwykle istotnym punktem jest identyfikacja kosztów i zysków, czyli szczegółowa analiza finansowa. To absolutna konieczność, jeśli chcemy być wiarygodni w oczach odbiorców i osób oceniających nasz pomysł. Wszystkie szacunki powinny bazować na realnych założeniach, gdyż ujęcie w biznesplanie solidnej i rzetelnie przeprowadzonej analizy finansowej oraz analizy rynku może skłonić daną instytucję do tego, aby zdecydowała się powierzyć nam niezbędne środki.

Dogłębna analiza kosztów i zysków dokonana już na etapie opracowania biznesplanu, w fazie otwierania działalności, może skutecznie uchronić początkującego przedsiębiorcę przed niepowodzeniem, a nawet zapobiec stratom, wynikającym ze złej decyzji inwestycyjnej. Prawidłowo skonstruowany biznesplan jest pierwszą i najważniejszą informacją o firmie. Zdradza jej możliwości i potencjał, ale także wskazuje na możliwe zagrożenia, które określone nieporadnie mogą przekreślić szansę na otrzymanie finansowego wsparcia.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane