Jak obniżyć podatek i na tym nie stracić

Iwona Jackowska
07-11-2011, 00:00

Listopad to ostatni dzwonek na działania, które pozwolą obniżyć w grudniu obciążenie podwójną zaliczką.

Na zmniejszenie obciążeń, jakie czekają przedsiębiorców w grudniu z racji obowiązku zapłaty podwójnej zaliczki na PIT i CIT (za listopad i grudzień), wiele firm w zasadzie pracuje przez cały rok.

Planowanie wydatków

— Przedsiębiorcy zazwyczaj ze znacznym wyprzedzeniem planują listę wydatków, które warto ponieść w listopadzie — mówi Wojciech Garczyński, doradca podatkowy w TGC Corporate Lawyers. To ma służyć zwiększeniu w listopadzie kosztów uzyskania przychodów, a w konsekwencji — obniżeniu dochodu do opodatkowania i zapłaty mniejszej zaliczki na podatek w grudniu. Takie postępowanie będzie dotyczyć, w większości przypadków, kosztów pośrednich, i to tych, na moment poniesienia których przedsiębiorca ma wpływ. Podatnicy mogą na przykład wydatki na środki trwałe o wartości nieprzekraczającej 3500 zł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu przekazania ich do używania. Mali podatnicy i rozpoczynającydziałalność gospodarczą mają ponadto możliwość, po spełnieniu odpowiednich warunków, skorzystać z jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (z wyłączeniem, między innymi, samochodów osobowych czy nieruchomości) do wysokości 50 000 EUR łącznej wartości odpisów amortyzacyjnych. — Co do zasady wszelkie wydatki, aby mogły stanowić koszty uzyskania przychodów (obniżyć przychód), muszą być ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów — przypomina doradca i zauważa, że nabywanie pustych faktur, oferowanych w internecie, stanowi czyn zabroniony przez przepisy karne skarbowe. — Zatem to pozorna korzyść — mówi Wojciech Garczyński.

Wirtualne koszty

Jeżeli nawet przedmiot „świadczenia” wykazany na takich fakturach będzie miał związek z prowadzoną działalnością, to przecież dane towary czy usługi nie zostały uzyskane przez nabywcę takiej faktury, a sam przedsiębiorca może mieć problemy z udokumentowaniem dokonania pełnej płatności. Organy podatkowe nie miałyby zapewne większych problemów ze zidentyfikowaniem takich pozornychświadczeń. Ustalenie nabycia pustych faktur przez organy podatkowe skutkowałoby zakwestionowaniem kosztów, obowiązkiem zapłaty zaległego podatku wraz odsetkami i zarzutami karnymi skarbowymi.

Przesunięcie przychodów

Ostrożnie należy także podejść do przesunięcia w czasie momentu osiągnięcia przychodów na grudzień. To na pozór najprostszy sposób na zerową zaliczkę za listopad. Jednakże pamiętać należy, że dla przedsiębiorców obowiązek podatkowy powstaje w momencie, gdy zapłata staje się należna, a nie, gdy ją otrzymają.Przedsiębiorca musi zatem uważnie przeanalizować swoją sytuację, w szczególności umowy dotyczące stałej współpracy. — Załóżmy, że umownym terminem płatności jest 30. dzień miesiąca. Kontrahenci umówią się, że wyjątkowo należność zostanie zapłacona do 7 grudnia. To jednak nie znaczy, że zostanie rozliczona podatkowo później. Ponieważ jest przychodem należnym 30 listopada, musi być uwzględniona w rozliczeniu podatkowym za listopad — wyjaśnia doradca z TGC Corporate Lawyers.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Jak obniżyć podatek i na tym nie stracić