Jak odzyskać wydatki na produkty reklamowe

MPR
04-02-2008, 00:00

Wydatki na upominki reklamowe można wliczyć w koszty uzyskania przychodu z działalności gospodarczej.

Wydatki na upominki reklamowe można wliczyć w koszty uzyskania przychodu z działalności gospodarczej.

Obowiązujące do niedawna przepisy podatkowe mocno ograniczały rynek producentów gadżetów reklamowych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych uznawała wydatki na reklamę za koszty uzyskania jedynie do 0,25 proc. przychodów. Początek 2007 r. przyniósł pierwsze zmiany uwalniające rynek. Nowa ustawa zalicza do kosztów uzyskania przychodu wydatki na cele reklamowe z wyłączeniem poniesionych na usługi gastronomiczne.

Odliczamy zakupy...

Firma, która kupiła określone produkty, aby rozdawać je jako upominki reklamowe, może uznać wydane pieniądze za koszty uzyskania przychodu.

— Jeśli uda się wykazać, że produkty te rzeczywiście posłużą jako reklama — mówi dr Aleksander Werner z Katedry Prawa Administracyjnego i Finansowania Przedsiębiorstw Szkoły Głównej Handlowej.

I tu zaczynają się schody, bo w przepisach podatkowych nie ma jasnej definicji reklamy.

— Trzeba się odwołać do definicji słownikowych — podpowiada Aleksander Werner.

Według słownika, reklama to „działania mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”. Zatem o tym, czy wydatki na zakup upominków będą stanowiły część kosztów uzyskania przychodów, decyduje cel i charakter wręczenia takiego gadżetu. W praktyce często jedynym wyznacznikiem użyteczności reklamowej jest logo obdarowującej firmy umieszczone w trwały sposób na przedmiocie.

Jeśli upominki są drogie i dostali je tylko wybrani kontrahenci czy przyszli klienci, tracą one charakter reklamowy i stają się elementem reprezentacji. To dla organów podatkowych też kłopotliwe pojęcie. Wiadomo, że eleganckie pióro bez logo firmy, która chce się zareklamować, czy obiad z klientem to już reprezentacja i nie można ich wliczyć w koszty uzyskania przychodów.

...i koszty produkcji

Podobnie sytuacja wygląda wówczas, gdy firmy rozdają jako gadżety reklamowe własne produkty. Jeżeli firma produkująca długopisy rozdaje je swoim klientom zaopatrzone we własne logo, może wliczyć koszt ich produkcji w koszty uzyskania przychodów.

— Nie ma sztywnych granic finansowych. Debata toczy się raczej o to, co jest reklamą, a co reprezentacją. Trudniej producentowi aut utrzymywać, że podarowany kontrahentowi pojazd z logo to prezent reklamowy, niż producentowi ceramiki dowieść, że dał swoje wyroby jako gadżet reklamowy. Ale koszty produkcji przedmiotu, który przekazujemy jako taki prezent, to zawsze koszty uzyskania przychodu — interpretuje Paweł Mazurkiewicz z kancela

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MPR

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Media / Jak odzyskać wydatki na produkty reklamowe