Jak Pokolenie Z odnajduje się na rynku pracy i w świecie finansów?

  • Materiał partnera
opublikowano: 04-06-2019, 14:35

W dorosłość wchodzi nowa generacja - Pokolenie Z. Osoby te wychowują się w zupełnie innych warunkach niż poprzednicy. Będzie to miało wpływ na ich zachowania jako pracowników i klientów instytucji finansowych. Ale czy to będzie zmiana rewolucyjna? O tym rozmawiali uczestnicy debaty "Pokolenie Z w finansach i na rynku pracy", przygotowanej przez Puls Biznesu i Provident.

12:05

Dziękujemy za uwagę, a wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej o młodym pokoleniu wchodzącym na rynek pracy, zapraszamy na stronę PB, gdzie jest już opublikowany pełny raport na temat pokolenia Z

12:03

To było ostatnie pytanie dzisiejszej debaty pt. "Pokolenie Z w finansach i na rynku pracy". Przypomnijmy, że w dyskusji zorganizowanej przez firmę Provident oraz redakcję Pulsu Biznesu udział wzięli: Maja Chabińska-Rossakowska (dyrektor pionu HR w ING Banku Śląskim), Wojciech Kardyś (Influencer&social media consultant), Małgorzata Mudyna (Branch Manager w Randstad), Sławomir Tryfon (dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Życiowych w Uniqa) oraz Artur Zabielski (dyrektor marketingu w Provident Polska). Debatę prowadził Łukasz Korycki, zastępca redaktora naczelnego Pulsu Biznesu, a raport będący punktem wyjścia do dyskusji omówili Alicja Defratyka i Ignacy Morawski (SpotData). 

12:01

Łukasz Korycki pyta o najbardziej popularne zawody wybierane przez młode pokolenie. - Spektrum jest bardzo szerokie. Oczywiście pojawiają się kierunki inżynieryjne, związane z technologiami, ale jest też np. pedagogika - mówi Małgorzata Mudyna z Randstad. 

11:52

Przeszliśmy do pytań od publiczności. Jednym z tematów jest kontestowanie autorytetów przez pokolenie Z. - Wiele osób w tej generacji jest przyzwyczajona w domach, że bierze udział w procesach decyzyjnych, np. gdzie jedziemy na wakacje. Wyzwaniem dla firm jest podobne traktowanie tych osób, jako partnerów - podkreśla Sławomir Tryfon.

11:45

A na stronie PB.pl pełny raport dotyczący pokolenia Z. Zapraszamy do lektury.

11:40

- Wielkim problemem zetek jest to, że muszą dojeżdżać do pracy. A przecież w wielu branżach można pracować zdalnie np. w reklamie. Wyobraźmy sobie firmy, w których można też pograć w gry, spędzać czas. Można być "fajnym" pracodawcą, ale trzeba wiedzieć co to właściwie oznacza - zaznacza Wojciech Kardyś. 

11:38

- Musimy wziąć pod uwagę ważny aspekt, czyli kwestię doradztwa. Młode pokolenie nie ufa celebrytom, szuka wiedzy u ludzi podobnych do nich. Stąd popularność twórców youtubowych. To osoby, które mogą być kolegą z bloku obok, takie osoby są dla nich bardziej wiarygodne - mówi Sławomir Tryfon. 

11:34

- Przede wszystkim sytuacja materialna zetek będzie dużo lepsza. Drugi aspekt to otwartość. Zetki częściej chcą zakładać własne firmy i są nastawione na sukces. I tu tutaj pojawia się element zarządzania ryzykiem - mówi Sławomir Tryfon, dyrektor departamentu ubezpieczeń życiowych w Uniqa. 

11:30

Przechodzimy do finansowego aspektu debaty. - Model konsumpcji pokolenia X to głównie telewizja i gazeta. Milenialsi już częściowo przeszli do digitalu. "Zetki" robią coś na smartfonie, jednocześnie na komputerze i ewentualnie zamiast telewizji ma streaming. W każdej sekundzie są bombardowani informacjami - zauważa Artur Zabielski, dyrektor marketingu Provident Polska. - Zetka ma dużo bardziej skomplikowany proces decyzyjny przy zakupie i to jest największa zmiana dla tego pokolenia. Współpracując z zetkami będziemy musieli brać pod uwagę brand, że to co kupują służy społeczeństwu, służy środowisku, przedstawia jakąś wartość - dodaje. 

11:28

Kilka luźnych propozycji dla pracodawców.

11:24

W debacie poruszany jest temat wartości dyplomu. - Technologiczni giganci nie biorą tego pod uwagę, dla nich liczy się doświadczenie i umiejętności - mówi Wojciech Kardyś. - Wciąż wpisujemy wyższe wykształcenie w ogłoszenia o pracę, bo to wciąż gwarancja jakiegoś zasobu wiedzy, ale w procesie rekrutacyjnym kluczowe są umiejętności - dodaje Maja Chabińska-Rossakowska, dyrektor pionu HR w ING Banku Śląskim.  

11:22

- Przede wszystkim jest to pokolenie otwarte na multitasking. Oczekuje też feedbacku, od tego zależy czy te osoby chcą w tym miejscu pracować czy nie. Jeśli nie widzą dla siebie możliwości rozwoju, to będą otwarte na ryzyko zmiany - mówi - mówi Małgorzata Mudyna z firmy rekrutacyjnej Randstad. - Finanse zawsze są ważne, ale musimy też zadbać o możliwości rozwoju i dobrą atmosferę. Inaczej też trzeba definiować stabilność pracy - nie jako jednego miejsca, w którym chce się pracować całe życie, ale czy sama organizacja jest stabilna. Kolejny temat, to możliwość rozwoju. Młode osoby zadają sobie pytanie jak pracodawca w nie inwestuje, jak pomaga w rozwoju - dodaje. 

11:18

- Zetki oczekują od pracodawcy tego samego, co inni pracownicy - zaufania, swobody działania, możliwości rozwoju. Różnicą są nowe możliwości. Mogą pracować w każdym miejscu na świecie i znają swoją wartość - mówi Maja Chabińska- Rossakowska. - Problemem pracodawców jest też hermetyczny język, nie trafiający do młodego pokolenia. Kolejna sprawa to przestrzeń. Młode osoby nie lubią open space'ów, wolą pracować w mniejszych grupach. Jestem przeciwna stygmatyzowaniu kolejnych pokoleń, bo one po prostu wnoszą nową wartość - dodaje. 

11:15

Mocne rozpoczęcie debaty przez Wojtka Kardysia, specjalisty od influencer marketingu. - Słyszałem rozmowę członków zarządu czy powinni słuchać pracowników. Dlaczego młoda osoba miałaby w ogóle iść do pracy, gdzie szefostwo nie chce ich słuchać? - zastanawia się. Zauważa też, że firmy poszukujące pracowników niewłaściwie komunikują się z kandydatami. - Przestańcie pisać, że macie owoce, kawę i "casual friday", bo to nie działa. Pokażcie dlaczego właściwie wasza firma jest fajna, dlaczego warto tu pracować - mówi Kardyś. - Jeśli nie skupimy się na "zetkach", na trendach dla nich ważnych, a będziemy się zastanawiać czy w ogóle ich słuchać, to nie widzę przyszłości takich firm - podsumowuje. 

11:10

- Pokolenie Z to pierwsze pokolenie polskiego dobrobytu, ale też pokolenie dotknięte jakimś egzystencjalnym smutkiem. Po drugie to pokolenie wysokich oczekiwań. Wreszcie po trzecie - to pierwsze pokolenie wchodzące na rynek z dostępnymi wszelkimi usługami finansowymi. W pewnych okolicznościach niefrasobliwość finansowa może mieć pewną cenę - podsumowuje raport Ignacy Morawski. 

11:06

Debatę śledzi również Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny "Pulsu Biznesu". 

11:05

Obok rynku pracy w badaniu skupiono się również na finansach. - To jest pokolenie, które dostaje dużo prezentów, z okazji różnych uroczystości. To nie są oszczędności gromadzone latami - mówi Alicja Defratyka. Podkreśla też, że problemem grupy 18-24 jest spłacanie zadłużenia na czas. Młodzi mają niewielką wiedzę ekonomiczną i czasem nawet nie wiedzą jakie mają zobowiązania finansowe. 

11:00

Ignacy Morawski omawia zachowanie pokolenia Z na rynku pracy. - To osoby wchodzące na rynek pracy przy jednocyfrowym bezrobociu. To rewolucyjna zmiana w porównaniu z poprzednimi pokoleniami - podkreśla. - Zapytaliśmy w badaniu co jest ważne przy wyborze pracy. Uwagę zwraca fakt, że młode osoby nie cenią stabilności pracy - dodaje.  

10:55

Alicja Defratyka (SpotData) zwraca uwagę na zmieniające się trendy w społeczeństwie. - Coraz później zakładamy rodziny, rośnie też wiek, w którym kobiety rodzą pierwsze dziecko. Można założyć, że większość przedstawicielek pokolenia Z swoje pierwsze dziecko urodzi już po "30" (obecnie 27,3 - red.) - mówi. Podkreśla też, że nowe technologie są czymś zupełnie naturalnym dla tej generacji. - Usługa, która nie będzie dostępna przez smartfon, oznacza że trudno będzie "zetkę" tą usługą zainteresować - dodaje.  

10:51

Jak istotną grupą w populacji są przedstawiciele pokolenia Z?

10:45

Zaczynamy debatę. 

- Zetki na pewno nie będą tak trudnym pokoleniem dla pracodawców, jak mogłoby się wydawać. Trzeba się jednak będzie nimi odpowiednio zaopiekować - mówi Łukasz Korycki, zastępca redaktora naczelnego Pulsu Biznesu. Zapowiada w ten sposób omówienie raportu SpotDaty. 

10:42

Jak właściwie określamy Pokolenie Z? Funkcjonuje kilka definicji tej generacji. Ogólnie przyjmuje się, że są to osoby urodzone po 1995 roku, nie znające już świata bez technologii, zanurzone w cyfrowym świecie social mediów i przystosowane do ciągłych zmian. Uczestnicy dzisiejszej debaty będą zastanawiać się jak to wszystko wpływa na pokolenie Z i jak kształtuje ich podejście do pracy i do finansów. 

10:20

Debata odbywa się w ramach IX Europejskiego Kongresu Finansowego, odbywającego się w Sopocie. Dyskusja rozpocznie się o godz. 10:45 od prezentacji raportu na temat Pokolenia Z. Omówi go Ignacy Morawski, dyrektor SpotData, platformy analizy danych. 

W debacie na ten temat udział biorą: Maja Chabińska-Rossakowska, dyrektor pionu HR w ING Banku Śląskim, Wojciech Kardyś, Influencer&social media consultant, Małgorzata Mudyna, Branch Manager w Randstad, Sławomir Tryfon, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Życiowych w Uniqa oraz Artur Zabielski, dyrektor marketingu w Provident Polska. Debatę prowadził będzie Łukasz Korycki, zastępca redaktora naczelnego Pulsu Biznesu. 

Podczas rozmowy zaprezentowany też będzie raport dotyczący pokolenia Z, przygotowany przez SpotData.  

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MATERIAŁ PARTNERA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu