Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce rósł niezwykle dynamicznie w ostatnich latach. W 2023 roku analitycy prognozują powrót to dynamiki sprzed pandemii - około 12 proc. Na rozwój polskiego e-handlu ogromną presję od kilku miesięcy wywiera jednak rosnąca inflacja. Coraz wyższe koszty produktów i realizacji zamówień to poważne ryzyka dla polskich sklepów internetowych. Szansą jest ekspansja na europejskie i światowe rynki.

Transgraniczny e-handel to ciągle nowy i nieodkryty kanał sprzedaży, który zmienia zasady funkcjonowania wielu branż i segmentów rynku. Umożliwia on producentom i dystrybutorom bezpośrednią wysyłkę towarów do globalnych konsumentów, bez konieczności budowania kosztownej, czasochłonnej i lokalnej obecności na rynkach zagranicznych.
Cross-border ma miejsce w sytuacjach, w których produkty są wysyłane do klientów końcowych za granicą, którzy dokonali zakupu w sklepie internetowym lub za pośrednictwem platformy typu marketplace.
Co najważniejsze cross-border rośnie dwa razy szybciej niż lokalny e-com. Tylko na rynku europejskim w 2022 r. cross-border rozwijał się w tempie 30 proc. rok do roku i osiągnął wartość około 220 mld euro. Nadal jednak tylko około 10 proc. e-sklepów z UE sprzedaje za granicą. Ale jednocześnie aż 90 proc. z nich deklaruje chęć uruchomienia sprzedaży zagranicznej w najbliższych dwóch latach.
Najważniejsze korzyści sprzedaży transgranicznej dla firm to wzrost skali działania, przychodów i sprzedaż na wyższych marżach. To także uniezależnienie od rynku krajowego oraz wzrost rozpoznawalności marki, produktu czy usługi na arenie międzynarodowej. Cross-border to realny dostęp do milionów klientów końcowych na rynkach międzynarodowych, możliwy do osiągnięcia w bardzo krótkim czasie, bez dodatkowego kapitału i dużego nakładu pracy. Pozwala na znaczące wzmocnienie pozycji konkurencyjnej.
Cross-border po pandemii, wybuchu wojny w Ukrainie i spowolnieniu gospodarczym staje się obecnie koniecznym elementem strategii dla wielu firm. Szybkie uruchomienie sprzedaży cross-border może uratować wiele firm od stagnacji i wręcz upadłości w sytuacji ryzyka pogłębiającej się recesji na wybranych rynkach europejskich. Jednocześnie bariery biznesowe i kulturowe, dywersyfikacja rynków i brak edukacji w zakresie cross-border powodują, że wiele firm nie ma kompetencji, aby szybko rozpocząć sprzedaż transgraniczną.
Jak wykorzystać ten nieograniczony potencjał i jak to konkretnie zrobić? Na te pytania odpowiedzą praktycy i eksperci podczas I edycji Kongresu Cross-Border e-Commerce - jak skuteczniej sprzedawać online za granicą, który Pulsu Biznesu organizuje 16 marca w formule online. To będzie wydarzenie szyte na miarę dla polskich firm, które chcą wejść na nowe rynki.
Podczas dynamicznych rozmów w formule fire chat, dyskusji i prezentacji z liderami branży e-handlu, zostaną zaprezentowane praktyczne rozwiązania w obszarze transgranicznej sprzedaży online w takich obszarach jak technologia, obsługa klientów, logistyka czy aspekty prawne i podatkowe. Dodatkowo swoje business case zaprezentują trzy wiodące marki realizujące e-handel na różnych rynkach. Kongres otworzy z wystąpieniem na temat aktualnych szans rozwoju dla branży e-commerce Zbigniew Jagiełło – wieloletni prezes banku PKO BP, jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskich finansów, niekwestionowany autorytet w dziedzinie cyfryzacji.
Udział w wydarzeniu pozwoli na zdefiniowanie najbardziej skutecznego planu działań, by szybko rozpocząć i skalować sprzedaż transgraniczną.
© ℗