Jak tam z twoją inteligencją emocjonalną

AB
opublikowano: 12-12-2008, 00:00

Specjaliści od zarządzania uznali, że każdy z nas w kontaktach z innymi posługuje się tzw. inteligencją emocjonalną (EI). To od niej zależy, jak układają się nasze relacje z przełożonymi, kolegami, podwładnymi. Poniższy test pozwoli ci sprawdzić poziom twojej EI.

Specjaliści od zarządzania uznali, że każdy z nas w kontaktach z innymi posługuje się tzw. inteligencją emocjonalną (EI). To od niej zależy, jak układają się nasze relacje z przełożonymi, kolegami, podwładnymi. Poniższy test pozwoli ci sprawdzić poziom twojej EI.

1Wpadam w panikę, jeżeli napotykam czyjąś złość.

A) nigdy

B) rzadko

C) czasami

D) zawsze

2Jestem znudzony.

A) nigdy

B) rzadko

C) czasami

D) często

3 Czy potrafisz określić/dostrzec, kiedy twój nastrój się zmienia?

A) zawsze

B) czasami

C) rzadko

D) nigdy

4 Czy masz świadomość, które twoje zachowania wywołują negatywne emocje otoczenia?

A) absolutnie tak

B) raczej tak

C) raczej nie

D) absolutnie nie

5Czy potrafisz określić, kiedy zaczynasz się bronić?

A) zawsze

B) czasami

C) rzadko

D) nigdy

6 Jest tak wiele rzeczy, w których działam i reaguję niewłaściwie, że nie mogę siebie w pełni akceptować.

A) to mnie nie dotyczy

B) czasami tak jest

C) rzadko tak jest

D) to nie jest o mnie

7 Czy rozmawiasz ze sobą, żeby rozładować złość lub poczucie niepewności?

A) często

B) czasami

C) rzadko

D) nigdy

8 Czy potrafisz się skoncentrować, kiedy odczuwasz niepokój?

A) zdecydowanie tak

B) raczej tak

C) z trudem

D) zdecydowanie nie

9 Czy potrafisz wyczuć, kiedy inni odczuwają złość albo niepokój, i zareagować właściwie?

A) tak, zawsze

B) tak, często

C) prawie nigdy

D) nigdy

10Jak skutecznie potrafisz komunikować swoje uczucia wobec innych?

A) bardzo

B) całkiem skutecznie

C) nie za bardzo

D) całkowicie nie potrafię

11Czy chętnie zmieniasz sposób działania, jeśli dotychczasowa metoda nie działa?

A) bardzo chętnie

B) raczej chętnie

C) raczej niechętnie

D) bardzo niechętnie

12Jak skutecznie potrafisz zapanować nad swoimi emocjami, jeżeli jest taka potrzeba?

A) bardzo

B) całkiem skutecznie

C) nie za bardzo

D) całkowicie nie potrafię

13 Czy aktywnie szukasz sposobów rozwiązania konfliktu?

A) tak, często

B) tak, czasami

C) rzadko

D) nigdy

14 W jakim stopniu wpływasz na sposób, w jaki inni wykonują swoje zadania?

A) w bardzo wysokim

B) w pewnym stopniu

C) bardzo mało

D) wcale

15Jak chętnie występujesz jako rzecznik innych?

A) bardzo chętnie

B) daję się przekonać

C) raczej niechętnie

D) bardzo niechętnie

16Jak często odczuwasz, że ludzie ufają ci i ci się zwierzają?

A) często

B) okazjonalnie

C) prawie nigdy

D) nigdy

Rozwiązanie

Za każdą odpowiedź A postaw sobie 4 punkty, za B — 3 pkt, C — 2 pkt, D — 1 pkt. Zsumuj je i przeczytaj opisy poniżej.

Powyżej 54 punktów

Jeżeli osiągnąłeś około 64 pkt, masz bardzo mocno rozwiniętą samoświadomość, samokontrolę, świadomość i umiejętność budowania relacji z innymi, co znaczy, że masz wysoki poziom inteligencji emocjonalnej (EI). Jeżeli wynik jest bliżej 54 pkt, to jeszcze powinieneś nad niektórymi sprawami pracować, ale i tak masz wysoki poziom EI. Osoby z takim wynikiem zwykle są skutecznymi szefami i nie mają problemu z kierowaniem zespołami i firmami.

41-54 punkty

Nie jest źle, ale nad wieloma sprawami powinieneś pracować. Próbuj częściej analizować sytuacje, w których nie panowałeś nad swoimi emocjami, nie pozwoliły ci one osiągnąć celu. Pomyśl, co mogłoby ci pomóc panować w takich sytuacjach nad sobą. Co powinieneś zrobić następnym razem w takiej samej sytuacji, by rezultat był bardziej zgodny z twoimi oczekiwaniami. Pracując na tym i podwyższając poziom swojej EI, będziesz skuteczniej zarządzać innymi.

Poniżej 41 punktów

Musisz zakasać rękawy. Ale nie przejmuj się — ten test uświadomił ci, nad czym musisz popracować, by zwiększyć swoją inteligencją emocjonalną. Ta świadomość pozwoli ci poprawić panowanie nad emocjami i korzystanie z nich w codziennym życiu. Jest to element twojej samoświadomości, a ta jest podstawą pracy nad EI. Ważne! — poziom inteligencji emocjonalnej (w przeciwieństwie do ilorazu inteligencji) można podnieść, pracując nad sobą. Powodzenia! W rezultacie będziesz umiał/a skuteczniej zarządzać innymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu