Jak wykorzystać wzornictwo

Beata Bochińska, Instytutu Wzornictwa Przemysłowego
opublikowano: 29-06-2010, 00:00

Klienci wybierają produkty i usługi lepiej zaprojektowane, oczywiście w określonej kategorii cenowej. I nie chodzi tylko o wygląd zewnętrzny i opakowanie. Codziennie miliony odbiorców w Polsce i miliardy na świecie potwierdzają prawdziwość takiej tezy. Zrozumieli to przedsiębiorcy we Włoszech i w Szwecji czy w ostatnich latach w Hiszpanii — czyli w krajach rozpoznawanych poprzez dobry design. Obecnie dołączają do nich wschodnie potęgi gospodarcze, takie jak Korea i Chiny, kształcące corocznie miliony designerów. Każdy chce, by jego produkt i usługa były wybierane.

Wzornictwo to nie tylko wygląd czy funkcjonalność, ale to także niskie koszty i wysoka efektywność produkcji, dystrybucji lub serwisu. To także projektowanie zadowolenia i lojalności użytkownika. Ale o tym wie już znacznie mniej firm, a jeszcze mniej ma kompetencje i zasoby, by w ten sposób wzornictwo wykorzystać.

Umiejętności inwestowania we wzornictwo można i trzeba się nauczyć — tak jak kiedyś poznawaliśmy nowe technologie, tajniki produkcji w systemie "just in time" czy certyfikowanie produktów w zakresie norm europejskich. Projektant wzornictwa to specjalista w dziedzinie przygotowania nowych produktów, obecnie niezbędny w firmie podobnie jak informatyk czy logistyk. O tym, że inwestycja we wzornictwo opłaca się w Polsce, świadczy coraz więcej przykładów polskich marek, z powodzeniem konkurujących zarówno na lokalnym, jak i na globalnym rynku. Stopniowo przenoszą one produkcję do tańszych miejsc, jednocześnie budując wartość, jaką jest portfolio własnych wzorów.

Pracujemy z firmami i projektantami na polskim rynku od wielu lat, doradzamy im, jak wykorzystać design dla poprawienia marży, ulepszenia produktów i wybudowania marki. Poza indywidualnymi projektami doradczymi dla naszych klientów w ubiegłym roku uruchomiliśmy jeden z większych w skali światowej programów doradczych zarządzania wzornictwem "Zaprojektuj swój zysk", finansowany ze środków publicznych. Jego celem jest wprowadzenie podstawowych kompetencji w dziedzinie inwestycji we wzornictwo w 550 polskich firmach. Zainteresowanie firm jest duże, cieszymy się z wysokich ocen uczestników już zrealizowanych warsztatów. W najbliższych dniach udostępnimy zgłoszonym firmom podręcznik zarządzania wzornictwem, a także dostęp do możliwości nauki zdalnej — e-learning — i wymiany doświadczeń na portalu projektu www.zsz.com.pl.

Zapraszam do rejestracji i aktywnego uczestnictwa w warsztatach, odwiedzania wystaw dobrych praktyk (obecnie aż do 5 września eksponujemy w naszej siedzibie przy ul. Świętojerskiej w Warszawie wystawę "21 design stories"), korzystania z nowego podręcznika zarządzania wzornictwem, portalu projektu, słownika projektantów i zdigitalizowanych zasobów biblioteki IWP. Uczestnictwo w warsztatach jest bezpłatne dla firm i studiów projektowych, finansowane ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Konkurowanie poprzez inwestycję we wzornictwo jest bardzo efektywne, trzeba jednak wiedzieć jak to robić.

Beata Bochińska

prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Beata Bochińska, Instytutu Wzornictwa Przemysłowego

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu