ING Bank Śląski przeprowadził badanie na temat wyzwań biznesowych wśród doświadczonych przedsiębiorców, jak i tych, którzy są na rynku maksymalnie pięć lat lub dopiero planują założenie działalności. Jaki główny wniosek wynika z raportu? Czas prowadzenia biznesu wpływa na postrzeganie poszczególnych trudności.
Dla początkujących przedsiębiorców największym problemem jest sprawienie, żeby klienci do nich wracali (95 proc. odpowiedzi). Z czego 63 proc. właścicieli firm uważa, że jest to duże wyzwanie. Natomiast to, aby klienci ponownie nabywali produkty lub korzystali z ich usług, jest największą trudnością dla 86 proc. doświadczonych przedsiębiorców.
93 proc. badanych, którzy niedawno założyli działalność lub mają to dopiero w planach, uważa, że największym wyzwaniem dla firm są kwestie formalne, takie jak podatki, księgowość i zmiany przepisów. Przy czym 63 proc. młodych przedsiębiorców określa ten problem jako duży. Wśród doświadczonych właścicieli firm jest to największe wyzwanie dla 86 proc. badanych.
- Zmieniające się przepisy prawa, nawet kilka razy w roku, są jednymi z czynników najbardziej hamujących rozwój firm. Częste nowelizacje powodują chaos i niepokój. Dotyczy to zwłaszcza prawa pracy i podatkowego. Utrudnieniem są również wątpliwości interpretacyjne i czas, jaki jest potrzebny właścicielom firm do przyswojenia nowych regulacji – uważa Ewelina Taraszkiewicz, prawniczka z Kancelarii Adwokackiej Iwona Zygmunt-Kamińska.
Weź udział w szkoleniu online “AI dla MŚP” >>
Jakie jeszcze problemy wymieniali przedsiębiorcy? Zdaniem 93 proc. właścicieli młodych firm że najtrudniejsze jest zdobycie rekomendacji od klientów, natomiast 92 proc. - dopasowanie produktów lub usług do potrzeb grupy docelowej. Z kolei dla 91 proc. początkujących przedsiębiorców największym wyzwaniem jest pozyskiwanie kontrahentów. 60 proc badanych w tej grupie widzi ocenia tę trudność jako dużą. Wśród doświadczonych przedsiębiorców pozyskiwanie nowych klientów jest wyzwaniem dla 86 proc. (wśród nich 53 proc. określiło je jako duże).
Dla właścicieli firm z dłuższym stażem trudnością jest również utrzymanie odpowiedniej jakości produktów (86 proc.) oraz poznanie i rozumienie potrzeb klientów (84 proc.).
