Jak zadbać o zdrowe nawyki żywieniowe pracowników?

Partnerem Publikacji jest Ministerstwo Zdrowia
opublikowano: 23-11-2021, 16:16

To jakie posiłki spożywamy i to jak to robimy, ma znaczący wpływ na zdrowie. Chyba wszyscy uwielbiają leniwe, bezstresowe weekendowe śniadania i rodzinne obiady przy stole. W tygodniu trudno zachować taki tryb – poranny pośpiech, brak czasu na obiad, zapychanie się przekąskami. Niestety taka rutyna źle wpływa na organizm. Jak zatem zadbać o zdrowe nawyki żywieniowe swoich pracowników?

Korzyści dla obu stron

Badania nie są optymistyczne. Ponad 90% zachorowań na nowotwory złośliwe można przypisać szeroko pojętym modyfikowalnym czynnikom stylu życia i czynnikom środowiskowym, należy do nich m.in. nieodpowiedni sposób odżywiania. Jego efektem może być nadwaga lub otyłość, powodująca bóle stawów, kłopoty ze snem czy kręgosłupem. Patrząc z perspektywy pracodawcy, przekłada się to na niższą wydajność pracowników lub nieobecności (zwolnienia lekarskie). Nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Trudno wpływać na wybory dorosłych ludzi, jednak warto dawać dobry przykład – zaangażowany pracodawca to zaangażowany pracownik.

Dobre praktyki

Na początek warto zadbać o firmowy pokój socjalny. Czy jest w niej lodówka? To na pewno ułatwi przechowywanie posiłków przygotowanych w domach. Potrzebne będą też szafki, aby każdy z pracowników mógł schować w nich swoje ulubione produkty. Płatki owsiane zjedzone w pracy będą lepszą opcją od batonika zjedzonego w biegu. Do kuchennych niezbędników należą też czajnik, sztućce , talerze, jak również kawa oraz zestaw herbat i ziół. Mięta świetnie sprawdzi się w czasie problemów żołądkowych, rumianek świetnie wpłynie na gardło, a herbata z imbirem rozgrzeje w zimowy poranek. Przyda się też kuchenka do odgrzania domowego obiadu.

Słynne owocowe czwartki powinny ewaluować na inne dni tygodnia. To dawka witamin i minerałów niezbędnych to prawidłowego funkcjonowania. Może owocowe poniedziałki i czwartki plus, warzywne wtorki? Mile widziane są także warsztaty lub grupowe spotkanie z dietetykiem. Podczas takich eventów specjalista mógłby opowiedzieć o odpowiednim bilansowaniu posiłków, obliczaniu prawidłowej masy ciała czy uświadomić, jak istotną rolę odgrywa zdrowe odżywianie.

Ludzie czasem są tak pochłonięci swoimi zadaniami, że zapominają o przerwach obiadowych, a to spory błąd. Brak posiłków w ciągu dnia może powodować wieczorne objadanie. Zadbaj o to, aby pracownicy nie stresowali się ASAP-ami czy kolejnym deadline’em i mogli skorzystać z przerwy na lunch. Zbyt mała ilość czasu na porządny posiłek wiąże się też z jedzeniem pustych kalorii, np. batoników, chipsów czy innych niezdrowych przekąsek. Szybkie dostarczenie cukru do organizmu może i dodaje energii, niestety krótkotrwale. Za to ma długotrwałe negatywne skutki. Za duża ilość spożywanego cukru wiąże się z wieloma chorobami, począwszy od chorób jamy ustnej, przez nadwagę, otyłość, po nowotwory. Warto zamienić więc wyuczone nawyki i zamiast po kolejnego batonika sięgnąć po miód czy owoc.

I oczywiście woda! Dostęp do świeżej wody to podstawa, a dorosły człowiek powinien wypijać około dwóch litrów dziennie. Mowa tu o samej wodzie, herbaty i soki nie powinny być wliczane do tego bilansu.

Jeśli do wprowadzonych zmian żywieniowych dodamy aktywność fizyczną - mamy zapewnione pozytywne efekty zewnętrzne i wewnętrzne! Wzrośnie nasza kondycja, sylwetka wysmukli, a ryzyko wystąpienia groźnych chorób zmaleje.

Pracując zdalnie lub hybrydowo także można wprowadzać zmiany i edukować pracowników w zakresie żywienia. Dobrym pomysłem będzie poszerzenie firmowego newslettera o informacje zawierające zdrowe przepisy kulinarne oraz porady dietetyczne, czy zawierające linki do stron internetowych z przydatnymi poradami i bezpłatnymi konsultacjami dietetycznymi ncez.pzh.gov.pl/poradnia/ i darmowymi planami żywieniowymi diety.nfz.gov.pl. W czasie okazjonalnego spotkania służbowego na stole (zamiast ciasteczek) mogą pojawić się owoce, soki albo ciastka bez cukru.

Jedzenie ma wpływ na zdrowie, samopoczucie, kondycję i poziom skupienia, a przez to na pracę. Warto więc poważnie podejść do tematu i zacząć od małych kroków, by zostać praco-dawcą zdrowia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane