Jak zaoszczędzić pieniądze w firmie?

Materiał partnera sekcji
opublikowano: 19-01-2017, 22:00

Rozmowa z Sebastianem Pawłowskim, wiceprezesem Komputronik Biznes.

Odpowiednie zarządzanie systemami IT to podstawa prawidłowo działającej firmy. Jak dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT oszczędzić pieniądze i w które perspektywiczne obszary inwestować? Doradza Komputronik Biznes

 

Jakiś czas temu rynek obiegła informacja o połączeniu spółek Movity i Komputronik Biznes. Jaki jest cel połączenia? Kiedy należy spodziewać się połączenia?

Obie spółki działają na rynku od lat i w dużej mierze są wobec siebie komplementarne. Komputronik Biznes jest liderem na rynku małych i średnich przedsiębiorstw w segmencie realizacji projektów związanych z infrastrukturą sprzętową oraz oprogramowaniem sprzętowym. Z kolei Movity ma rozbudowaną ofertę oprogramowania i rozwiązań systemowych optymalizujących procesy biznesowe przedsiębiorstw oraz organizacji, z których wiele ma charakter autorski. Połączenie potencjału obu spółek, reprezentowanych przez ponad stu doradców, inżynierów i architektów rozwiązań oraz ogólnopolską siatkę wdrożeniowo-serwisową, przyniesie pozytywne efekty dzięki synergii ich silnych stron. Zapewni również bardziej kompleksową ofertę dla naszych klientów. Staniemy się dzięki temu kompletnym integratorem rozwiązań IT dla firm i organizacji. Spodziewamy się, że finalizacja fuzji nastąpi do końca naszego roku obrachunkowego, tj. do 31 marca 2017 r.

Jakie są priorytety dla Komputronik Biznes na najbliższe kwartały?

Priorytetem Komputronik Biznes, w perspektywie połączenia z Movity, jest rozwój sprzedaży zaawansowanych i złożonych projektów ICT oraz inwestycje w kompetencje inżynierów, doradców i działu wsparcia sprzedaży, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia naszych klientów w osiąganiu dostępu do narzędzi wspierających wzrost ich biznesu. Skoncentrujemy się także na rozbudowie siatki partnerskiej, zarówno w obszarze kompetencji handlowych oraz doradczych, jak i technicznych. Nadal ważnym aspektem naszej działalności będzie praca nad własnym oprogramowaniem, poszerzanie oferty o nowe rozwiązania i usługi związane z infrastrukturą IT, bezpieczeństwem, optymalizacją procesów biznesowych, internetem rzeczy oraz rozwiązaniami skierowanymi do sektorów medycznego i retail. Mocno rozwijamy również ofertę związaną z outsourcingiem IT.

Czy w przyszłości Komputronik Biznes może zostać wprowadzony na giełdę?

Spółka rozważa różne drogi, choć obecnie priorytetem jest rozwój organiczny, z uwzględnieniem absorbcji zasobów w ramach Grupy Kapitałowej. Debiut giełdowy, jako narzędzie zdobywania finansowania na intensywniejszy rozwój, jest rozważany jako bardziej odległa perspektywa, niemieszcząca się w planach na najbliższe dwa lata.

Jak zarząd ocenia sytuację w branży IT? Czy zastój w segmencie publicznym jest odczuwalny w wynikach spółki? Ile wyniosą przychody Komputronik Biznes w roku finansowym 2016?

W naszym biznesie segment publiczny nie stanowi znaczącego źródła przychodów, co powoduje, że rok 2016, który charakteryzował się wstrzymaniemrealizacji zamówień, nie będzie miał wpływu na założone wyniki spółki. Zarząd w ostatnim okresie zauważa ożywienie w segmencie publicznym, co powinno przełożyć się na wyniki w roku 2017. W roku fiskalnym 2016, który kończy się z dniem 31 marca 2017, oczekujemy, że przychody przekroczą znacznie 200 mln zł netto, a osiągane zyski są i będą reinwestowane w rozwój obszarów kompetencyjnych celem realizacji bardziej wymagających projektów w przyszłości.

Jakie nowe obszary zamierza rozwijać Komputronik Biznes?

Kluczowe usługi Komputronik Biznes sp. z o.o., które będą intensywnie rozwijane w kolejnych latach, to m.in.: projekty infrastrukturalne, cloud computing, wirtualizacja, storage, doradztwo i wdrożenia systemów do zarządzania procesami, obiegiem dokumentów, ERP, CRM czy e-commerce. Bardzo obiecująco wyglądają także nasze projekty związane z szeroko rozumianym internetem rzeczy oraz rozwiązaniami dla sektorów medycznego i retail. Ogromne znaczenie przywiązujemy również do segmentu usług outsourcingu IT.

No właśnie, Komputronik Biznes ma zamiar dalej rozwijać obszar outsourcingu IT. Jak w Polsce kształtuje się popyt na tego rodzaju usługi?

Przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na powierzenie części lub całości swojej infrastruktury w ręce zewnętrznych podmiotów, zwykle chwalą sobie tę decyzję. Koszty takich kontraktów są przeważnie mniejsze od tych ponoszonych na utrzymanie własnych zespołów specjalistów IT. Dodatkowo, gdy weźmie się pod uwagę zniwelowanie ryzyka związanego z dostępnością zasobów (choroby, urlopy, odejścia członków zespołu) i koniecznością zapewnienia ciągłości świadczenia usług, nawet 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, zainteresowanie usługami outsourcingu IT czy choćby outsourcingu usług wydruku zyskuje ogromne zainteresowanie klientów. Być może potrzeba więcej czasu, żeby decydenci uznali, że tego typu usługi w dłuższej perspektywie przynoszą konkretne korzyści. Obecnie własne zespoły IT zwykle uwypuklają ryzyko, pomijając oczywiste zalety i oszczędności. To naturalne zjawisko, które wymaga neutralizacji oddziaływania poprzez argumentację skierowaną do dyrektorów finansowych czy dyrektorów operacyjnych.

OKIEM EKSPERTA

Dlaczego warto zadbać o backup danych?

AGNIESZKA KOZIOROWSKA
architekt IT w Dziale Wsparcia Sprzedaży
Komputronik Biznes

Dane są jednym z najważniejszych zasobów firmy, a ich odpowiednie zabezpieczenie jest koniecznością. Dyskusyjna jest kwestia technicznego zorganizowania tego procesu. W tym kontekście dużo mówi się o systemach backupu — nie tylko o ich możliwościach, ale też opłacalności. Przy dyskusjach o wdrożeniu profesjonalnego systemu do wykonywania kopii zapasowych często pada pytanie: czy warto za niego zapłacić, jeśli do awarii może nigdy nie dojść?

Backup często postrzegany jest jako wysoki i niejasny koszt ochrony danych przed ich hipotetyczną utratą. Wydatki mogą wydawać się spore, ponieważ wdrożenie wiąże się z zakupem nie tylko oprogramowania, ale również niezbędnego sprzętu do przechowywania kopii zapasowych. Co więcej, nie jest to koszt jednorazowy, gdyż należy doliczyć odnawiane co roku wsparcie producentów oraz szkolenia administratorów z kolejnych wersji systemu. Stąd pytanie, czy nie oszczędniej byłoby wykorzystać proste oprogramowanie, kopiujące wybrane dane na zewnętrzny zasób, zamiast wdrażać rozbudowany system.

Odpowiedź zależy przede wszystkim od tego, jaki jest akceptowalny minimalny czas przywrócenia newralgicznego systemu do pracy. Pomocne w tej kwestii jest ustalenie dla każdego z posiadanych systemów, po jakim czasie jego przestój zacznie powodować straty. Jednak nie w każdym przypadku można oszacować to wymiernie. Wtedy konieczna jest ocena, jakie szkody dla bieżącej działalności wyrządzi awaria. Warto potraktować backup nie jako konieczny wydatek na wypadek mało prawdopodobnego zdarzenia, ale przede wszystkim jako inwestycję. Jest to swego rodzaju polisa ubezpieczeniowa, dająca gwarancję, że firma będzie mogła nieprzerwanie pracować, a co za tym idzie — rozwijać się. Traktując backup jako inwestycję, warto skorzystać z usług profesjonalistów. Dokonają oni audytu środowiska i zaprojektują system w taki sposób, aby uwzględnić wszystkie potrzeby aplikacji krytycznych, a także zadbają o to, aby każdy wydany złoty miał swoje uzasadnienie i przełożenie na ciągłość pracy firmy. Należy uświadomić sobie, że dyskusja o wdrożeniu systemu do wykonywania kopii zapasowych nie powinna rozpoczynać się od pytania „czy moją firmę stać na backup?”, ale „czy moją firmę stać na jego brak?”.

OKIEM EKSPERTA

Outsourcing jako odpowiedź na wyzwania rynku

RAFAŁ KOCHNOWICZ
inżynier sprzedaży outsourcingu
Komputronik Biznes

Dzisiejszy świat biznesu, w którym działają organizacje, charakteryzuje silna rywalizacja i globalny zasięg, a także ciągła zmiana warunków. Niezależnie od profilu i zasięgu działalności — aby skutecznie działać i zapewnić sobie stabilny rozwój, współczesna firma musi poradzić sobie z dostosowaniem się do otaczających ją zmieniających się realiów.

Każdy szuka sposobów optymalizacji swoich procesów oraz kosztów, a zaoszczędzone w ten sposób zasoby wykorzystuje, by jeszcze skuteczniej odpowiadać na potrzeby rynku, na którym działa bardzo silna konkurencja.

Ktoś, kto nigdy nie miał styczności z outsourcingiem IT i nie czerpał wynikających z niego korzyści, może się zastanawiać, czy taki sposób realizacji swoich potrzeb biznesowych jest dla niego opłacalny i bezpieczny. Prawie nieograniczona ilość modeli, w jakich można realizować usługi outsourcingu IT, daje niemal pewność, że zawsze uda się dobrać ten właściwy, który zapewni organizacji maksimum korzyści. Bardzo częstym działaniem jest przeprowadzenie audytu środowiska informatycznego.

Dzięki przeprowadzeniu go przez podmiot zewnętrzny uzyskamy bezcenną i obiektywną wiedzę o środowisku, w którym funkcjonujemy i przetwarzamy najcenniejsze dzisiaj dobro, jakim jest informacja i dane gromadzone w firmie. Po dokładnej analizie odpowiedź na pytanie, jaki obszar IT można oddać wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, będzie oczywista.

Jeśli chodzi o outsourcing IT, warto współpracować z partnerem, który jest ekspertem w świadczeniu tego typu usług, ma wysoko wyspecjalizowaną kadrę techniczną, korzysta z najnowocześniejszych narzędzi, które zapewnią właściwy poziom administrowania środowiskami IT oraz działa zgodnie z najwyższymi standardami świadczenia tego typu usług. Koszty utrzymania i zapewnienia rozwoju środowiska IT w spółce z pomocą firmy zewnętrznej to najczęściej ułamek wydatków związanych z samodzielnym administrowaniem. Efekt redukcji kosztów uzyskujemy przy jednoczesnym podniesieniu jakości obsługi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera sekcji

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu