Jaka była kondycja polskiego rynku ITC w roku 2008, a jaki będzie rok 2009?

Magdalena Szczodrońska, IDG Business Media
opublikowano: 17-06-2009, 19:48

Podsumowujący ubiegły rok raport Computerworld TOP200 „Ranking największych firm informatycznych i  telekomunikacyjnych pokazuje, że był on dla branży całkiem dobry. Z ankiet wynika jednak, że firmy pesymistycznie podchodzą do roku obecnego. Jedynie 14% ocenia koniunkturę jako lepszą od ubiegłorocznej. Zdecydowana większość - ponad 63% - uważa, że będzie ona nieco lub dużo gorsza. Tymczasem 2008 r. za dobry lub bardzo dobry uznało aż 68% firm!

Wzrost przychodów osiągnęło w nim 224 na 288 firm, które odpowiedziały na ankietę Computerworld. Największe wzrosty odnotował NetLine Group (440%) i Consortia (316%), a spadki Optimus (-52%) i polski oddział Sun Microsystems (-44%). Średnia prognoza wzrostu przychodów ankietowanych firm w tym roku to ok. 15,7%, podczas gdy przed rokiem było to 29% i w podobnym tempie rosły ich realne przychody.

Cały rynek IT urósł w roku 2008 o ok. 15% do 11,4 mld USD, po przeliczeniu na złotówki wzrost ten nie był już jednak tak spektakularny i wyniósł zaledwie 0,2% (licząc po średnim kursie dolara w NBP w roku 2007 i 2008).

Liderem rankingu Computerworld TOP200 w 2008 r. - choć mogącym poszczycić się niewielkim w tym roku wzrostem - pozostał HP Polska. Firma utrzymuje tytuł lidera polskiego rynku IT od wielu już lat. Choć po piętach depczą mu już zarówno najwięksi dystrybutorzy - jak ABC Data i Action - jak i – rosnące dzięki akwizycjom - Asseco Poland.

Sporo przetasowań zaobserwowaliśmy w pozostałych, badanych przez nas kategoriach rynku. Przykładowo, dzięki przejęciu Prokom Software, Asseco Poland stało się największą firmą usługową w Polsce. Pozbawiając tego tytułu HP Polska, podobnie, jak Blue Media pozbawiło go czołowego miejsca w rankingu największych dostawców usług outsourcingowych. Comarch utrzymał swoją pozycję największego dostawcy usług integracyjnych, ale stracił - na rzecz Ericpol Telecom - tytuł największego eksportera. To ostatnia firma zaś oddała tytuł największego dostawcy oprogramowania na zamówienie ABG. Liderem wśród sprzedawców oprogramowania własnego pozostał jednak polski oddział Microsoftu.

Zmian w czołówce – m.in. z powodu ostatnich procesów konsolidacyjnych - było znacznie więcej.

Magdalena Szczodrońska, IDG Business Media

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Szczodrońska, IDG Business Media

Polecane