Jakie są podstawowe narzędzia i produkty wpływające na płynność w firmie?

Materiał partnera cyklu
opublikowano: 26-11-2012, 00:00

Zapytaj eksperta

Zarządzenie płynnością firmy powinno prowadzić do poprawy efektywności gospodarowania kapitałem obrotowym - pracy na aktywach i źródłach ich finansowania. W skrócie oznacza to dbanie o stabilność płynności oraz skracanie cyklu konwersji zapasów i należności, wydłużenie cyklu spłaty zobowiązań.

Zachowanie zasady finansowania majątku trwałego kapitałem własnym i długimi zobowiązaniami jest jedną z zasad stabilizacji płynności. Firmy z segmentu MSP często te zasady łamią. W efekcie skrócenie przez dostawców kredytu kupieckiego lub zmniejszenie dostępnego kredytu obrotowego skutkuje zachwianiem płynności przedsiębiorstwa.

Produkty wpływające na zachowanie płynności dzielimy na tzw. cash managementowe i finansowe. Pierwsza grupa to rozwiązania, pozwalające korzystnie zarządzać gotówką, np.lokaty czy rachunki lokacyjne. Atrakcyjne dla grup kapitałowych są produkty cash- -poolowe, umożliwiające kumulowanie gotówki firm w grupie kapitałowej na jednym rachunku, co daję optymalizację korzyści odsetkowych lub zmniejsza zadłużenia danych spółek.

Polecenie zapłaty w tzw. hurtowej formie wyklucza kilku/ kilkunastodniowe wydłużenia spływu gotówki z inkasowania wpływów po terminie płatności z faktury. Bieżący monitoring płatności z wystawionych faktur i możliwość reagowania na opóźnienia daje usługa identyfikacji płatnika oraz faktur, za które dokonane są wpłaty (przy dużym rozdrobnieniu odbiorców). Skrócenie czasu "mrożenia" gotówki poza rachunkiem bankowym zapewniają indywidualnie ustalane rozwiązania dotyczące procesu wpłat gotówkowych (cash collection). Często wdrażane są terminale płatnicze.

Te produkty spotykamy w dużych firmach, ale można je wdrażać w segmencie MSP. Druga grupa to produkty finansowe np. ubezpieczenie należności i faktoring. Skracają cykl obrotu należności, wprowadzają automatyzację monitoringu zapłaty za faktury zapewniając tzw. miękką windykację. Standardem są gwarancje płatności. Wystawiając gwarancje firmy negocjują z dostawcami warunki kredytu kupieckiego lub rezygnują z przedpłat. Jako bank proponujemy niedostępną na rynku elektroniczna gwarancję–Gforce.

Dostawca może taką gwarancję – wystawioną na swoją rzecz – zdyskontować i uzyskać gotówkę szybciej bez ubiegania się o linię do dyskonta należności. Podobnie działa tzw. "faktoring odwrotny". Pozwalający na realizację zapłaty wobec dostawcy w terminie płatności i wydłuża termin faktycznego wydatkowania gotówki. Podstawowym produktem jest wciąż kredyt. Rożne formy np. klasyczny "debet", kredyt rewolwingowy, czy kredyt z ustalonym z harmonogramem spłat optymalizują koszty kapitału obcego, dzięki czemu lepiej zarządzamy dźwignią finansową.

Michał Adamczewski, Dyrektor Departamentu Bankowości Małych i Średnich Korporacji w Raffeisen Bank Polska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera cyklu

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu