Japonia: sprzedaż detaliczna wzrosła najmocniej od 2014 r.

opublikowano: 30-10-2019, 06:32

We wrześniu 2019 r. sprzedaż detaliczna w Japonii zwiększyła się najmocniej od 5 ½ roku. Przyczyny są jednak prozaiczne, a nie maja uzasadnienia w fundamentach. Są wynikiem chęci uniknięcia przez konsumentów podwyżki podatku od sprzedaży, donosi Reuters.

W porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. sprzedaż wzrosła o 9,1 proc. To wynik lepszy niż mediana oczekiwań ekonomistów, która zakładała zwyżkę rzędu 6,9 proc. wobec wzrostu o „zaledwie” 1,8 proc. miesiąc wcześniej po korekcie z 2 proc.

Wyrównany sezonowo wskaźnik wzrósł we wrześniu o 7,1 proc. w stosunku do sierpnia.

Wzrost napędzany był przede wszystkim sięgającą 16,9 proc. zwyżką sprzedaży samochodów i dóbr domowych takich jak lodówki, komputery, sprzęt audio-wideo czy kosmetyki. Spory udział miał także wzrost sprzedaży żywności i odzieży, wynika z danych zaprezentowanych przez ministerstwo handlu. 

Wzrost od 1 października krajowego podatku od sprzedaży z 8 do 10 proc.  jest postrzegany jako kluczowy dla poprawy stanu finansów państwa, które boryka się z największym długiem publicznym w obszarze rozwiniętego świata, ponad dwa razy większym niż cała japońska gospodarka.

Niektórzy analitycy obawiają się, że dwukrotnie już  opóźniona podwyżka podatków może doprowadzić do recesji trzeciej co do wielkości gospodarki świata, co podkreśla wyzwanie dla banku centralnego, aby utrzymać wzrost i przyspieszyć inflację w kierunku celu inflacyjnego ustalonego na 2 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy