Jawność zwiększa wiarygodność firmy

Albert Stawiszyński
23-09-2003, 00:00

Prowadzenie działalności w formie spółki jawnej niesie ze sobą niższe koszty niż w przypadku spółek kapitałowych.

Spółka jawna jest spółką osobową przeznaczoną do prowadzenia działalności gospodarczej na niewielką skalę przy istotnym zaangażowaniu samych wspólników. Stąd założenie spółki jawnej jest procedurą nieco łatwiejszą i tańszą niż np. spółki z o.o., gdzie sam kapitał zakładowy musi wynieść co najmniej 50 tys. zł. W spółce jawnej pojęcie kapitału zakładowego ani jego minimalnej wartości nie występuje.

— W pierwszej kolejności niezbędne jest zawarcie umowy spółki jawnej. Dalej następuje zgłoszenie jej do Krajowego Rejestru Sądowego. To na początek — mówi Paweł Litwiński, prawnik z kancelarii Tomczak i Partnerzy.

Zgłoszenie musi zawierać dane określające m.in. adres, przedmiot działalności itd. (art. 26 k.s.h.).

— Dane takie są jednocześnie objęte formularzem wnioskowym KRS-W1 oraz obligatoryjnymi załącznikami: formularzem KRS-WB dotyczącym wspólników spółki, KRS-WK dotyczącym wspólników uprawnionych do reprezentacji spółki, KRS-WM dotyczącym przedmiotu działalności spółki. Pozostałe załączniki mogą wystąpić w zależności od okoliczności — podpowiada Paweł Litwiński.

Po zarejestrowaniu spółki jawnej w KRS należy wystąpić do właściwego urzędu statystycznego z wnioskiem o nadanie numeru REGON.

— Podatnikami podatku dochodowego są sami wspólnicy; spółka jawna powinna wystąpić do właściwego urzędu skarbowego o nadanie osobnego numeru NIP na potrzeby podatku VAT — wskazuje Paweł Litwiński.

Przesiębiorcy chwalą ten rodzaj spółki.

— Ta forma prowadzenia działalności zapewnia dużą wiarygodność wśród kontrahentów — zapewnia Anna Wojtczyk, współwłaścicielka spółki jawnej Tech-Trade z Opola.

W przypadku spółki jawnej każdy wspólnik odpowiada za jej zobowiązania swoim majątkiem, solidarnie z pozostałymi wspólnikami. Są jednak pewne mankamenty.

— Przepisy nakazują rozwiązanie spółki m.in. w przypadku śmierci jednego ze wspólników. Regulacje prawne nie chronią w takich sytuacjach dostatecznie pozostałych wspólników, co może skończyć się plajtą firmy — przestrzega Anna Wojtczyk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Albert Stawiszyński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Jawność zwiększa wiarygodność firmy