Czytasz dzięki

Jest woda na egzoplanecie o temperaturze bliskiej ziemi

• DI
opublikowano: 12-09-2019, 22:00

W atmosferze odległej od Ziemi o 111 lat świetlnych egzoplanety, czyli planety pozasłonecznej, K2-18 b występuje para wodna — poinformowali naukowcy z londyńskiego Centrum Kosmicznych Danych Egzochemicznych (CSED), referując wyniki badań spektroskopowych.

Jest to pierwsze takie odkrycie w przypadku egzoplanety, której warunki termiczne pozwalają na utrzymywanie się na niej wody w stanie ciekłym, niezbędnej dla funkcjonowania życia biologicznego. K2-18 b okrąża położoną w konstelacji Lwa gwiazdę K2-18 o typie tzw. czerwonego karła, znacznie mniejszego i chłodniejszego niż Słońce. Egzoplanetę zaobserwowano po raz pierwszy w 2015 r. dzięki należącemu do NASA kosmicznemu teleskopowi Kepler. Jej rozmiary i masa są dwukrotnie i ośmiokrotnie większe od ziemskich. K2-18 b znajduje się bardzo blisko swojej dziennej gwiazdy, którą okrąża w ciągu zaledwie 33 dni. Ilość otrzymywanej przez nią energii cieplnej pozwala domniemywać, że na jej powierzchni występuje ciekła woda, tworząc być może oceany. Naukowcy zastrzegają jednak, że nie jest to w żadnym razie planeta ze środowiskiem równie przyjaznym dla życia jak Ziemia, choćby z uwagi na znacznie intensywniejszy poziom odbieranego od gwiazdy K2-18 promieniowania ultrafioletowego.