Jest zgoda Brukseli na pomoc dla Tramwajów Śląskich

Komisja Europejska (KE) zgodziła się w piątek, by Polska udzieliła pomocy publicznej Tramwajom Śląskim S.A. Chodzi o pożyczkę w wysokości prawie 2,4 mln złotych na najbliższe sześć miesięcy.

Komisja Europejska (KE) zgodziła się w piątek, by Polska udzieliła pomocy publicznej Tramwajom Śląskim S.A. Chodzi o pożyczkę w wysokości prawie 2,4 mln złotych na najbliższe sześć miesięcy.

Jest zgoda Brukseli na pomoc dla Tramwajów Śląskich

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 23-06-2006, 18:05

Komisja Europejska (KE) zgodziła się w piątek, by Polska udzieliła pomocy publicznej Tramwajom Śląskim S.A. Chodzi o pożyczkę w wysokości prawie 2,4 mln złotych na najbliższe sześć miesięcy.

Komisja Europejska (KE) zgodziła się w piątek, by Polska udzieliła pomocy publicznej Tramwajom Śląskim S.A. Chodzi o pożyczkę w wysokości prawie 2,4 mln złotych na najbliższe sześć miesięcy.

Komisja uznała, że pomoc jest uzasadniona, gdyż kryzys jaki dotknął Tramwaje Śląskie S.A. bezpośrednio zagraża 2,2 tys. pracownikom firmy.

Ponadto, zdaniem KE, likwidacja przedsiębiorstwa ograniczyłaby dostęp do transportu miejskiego dla 15 miejscowości na Śląsku. I wreszcie, KE uznała, że zastąpienie przyjaznych dla środowiska tramwajów innym środkiem lokomocji nie byłoby wskazane.

Dwanaście śląskich miast od półtora roku stara się o nieodpłatne przejęcie państwowej spółki Tramwaje Śląskie S.A. (TŚ), obsługującej mieszkańców większości miast aglomeracji. Według prezesa TŚ, Janusza Berkowskiego, sytuacja będącej w 100 proc. własnością państwa firmy jest bardzo trudna. Każdy rok zamyka ona stratą rzędu kilkunastu milionów złotych.

Skumulowana strata spółki - od jej powstania z początkiem 2003 r. po skomercjalizowaniu państwowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej w Katowicach - wyniosła do końca 2005 r. 55 mln zł. Według Berkowskiego, może to grozić utratą płynności finansowej spółki.

Obecny stan prawny sprawia, iż miasta nie mogą wspierać finansowo komunikacji tramwajowej w regionie. W konsekwencji na modernizowanych ulicach pozostają stare torowiska, które już wkrótce mogą nie nadawać się do eksploatacji. Brakuje także pieniędzy na bieżące remonty parku maszynowego. TŚ to obecnie jedyne przedsiębiorstwo tramwajowe w Polsce, które nie zostało przekazane samorządowi.

Śląskie samorządy miast, w których jeżdżą tramwaje, planują restrukturyzację i dokapitalizowanie spółki, ale swoje zaangażowanie uzależniają od przeniesienia jej własności. Akcje Tramwajów Śląskich chcą przejąć: Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Decyzji takiej nie podjęły jedynie władze Będzina.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane