Językoznawca: angielszczyzna w języku biznesmenów to nie snobizm

DI, PAP
opublikowano: 13-04-2013, 15:55

Angielszczyzna w profesjonalnej komunikacji biznesmenów nie jest wyrazem snobizmu i ubóstwa językowego – przekonywała podczas wykładu o języku w biznesie językoznawca Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn z KUL. Prelekcja odbyła się w sobotę w Krakowie.

Specjalistka zaprzeczyła opiniom, że posługiwanie się przez pracowników korporacji wyrazami obcymi jest wynikiem niedbałości językowej. „Znajomość angielskiej nomenklatury (nazewnictwa-PAP) zawodowej jest wykładnikiem profesjonalizmu, a angielszczyzna staje się naturalną cechą komunikacji zawodowej” – zauważyła filolog z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Przypomniała, że wiele branż biznesowych, szczególnie korporacyjnych, wyrosło na wzorach zachodnich, w wielu firmach stanowiska kierownicze zajmują obcokrajowcy, a Polacy - pracownicy tych firm - często wyjeżdżają na szkolenia zagraniczne i czytają anglojęzyczną literaturę fachową.

Językoznawca podkreśliła, że jej obrona angielszczyzny w korporacjach nie oznacza bezkrytycznego podejścia do komunikacji biznesowej, która pozostawia wiele do życzenia. Komunikacja językowa w środowisku biznesowym została poddana krytyce w raporcie Rady Języka Polskiego. W dokumencie sformułowano m.in. zarzuty dot. dominacji obcojęzycznych nazw zawodów i stanowisk, niedbałości w podejściu do poprawności językowej (np. fatalnej jakość ulotek towarów importowanych), elementów stylu urzędowego.

Podczas wykładu Smoleń-Wawrzusiszyn zaznaczyła, że obserwacja komunikacji językowej w środowisku biznesowym nie jest łatwym zadaniem, ze względu na utrudnioną dostępność do tego środowiska, które jest hermetyczne.

Wykład „Polski język biznesu – język polski w biznesie” odbył się w ramach konferencji naukowej „Bogactwo współczesnej polszczyzny”, która została zorganizowana w Krakowie z okazji 100-lecia czasopisma "Język Polski".

Piątkowe i sobotnie spotkania odbywały się na Uniwersytecie Pedagogicznym i na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wśród ponad 60 tematów wykładów i dyskusji znalazły się m.in. poradnictwo językowe w internecie, język seriali, polszczyzna za granicą, agresja i życzliwość, język polityki w dwudziestoleciu międzywojennym a język polityki dziś, nagłówki prasowe podczas Euro 2012, egzotyczne imiona w wybranych miastach Śląska.

Przedsięwzięcie zorganizowało Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego, Instytut Języka Polskiego PAN, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Pedagogicznego i Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

"Język Polski" to czasopismo poświęcone polszczyźnie, ukazuje się od 1913 r. Jego twórcami byli wybitni językoznawcy m.in. prof. Kazimierz Nitsch i prof. Jan Rozwadowski. Pismo jest wydawane pięć razy w roku przez krakowskie Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego. Redaktorem naczelnym periodyku jest prof. Piotr Żmigrodzki.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane