JP Morgan podniósł prognozę PKB dla Polski

PAP
opublikowano: 03-08-2009, 19:22

Analitycy JP Morgan podnieśli w  poniedziałek prognozę wzrostu PKB dla Polski za 2009 r. do 0,0 proc. rok do roku z minus 1,0 proc., zaś za 2010 rok do 2,5 proc. z 1,8 proc.

Spodziewają się, że polska gospodarka, która w I kwartale wzrosła o 0,8 proc. rok do roku i 0,4 proc. kwartał do kwartału, będzie nad kreską również w II kwartale.

Jak napisali w komentarzu, do zmiany prognozy skłoniły ich poprawa koniunktury w eurostrefie oraz lepsze dane polskiej gospodarki za II kwartał tego roku (zwłaszcza rosnąca nadwyżka eksportu, który skorzystał na wcześniejszym osłabieniu złotego). Wskazali, iż ich nowa prognoza PKB dla Polski nie uwzględnia danych indeksu PMI z poniedziałku, a zatem może zostać ponownie podniesiona.

Europejscy analitycy JP Morgana przewidują, iż PKB eurostrefy za okres od III kwartału 2009 do I kwartału 2010 wzrośnie średnio o 2,5-3,0 proc. Gospodarka niemiecka, wchłaniająca 25 proc. polskiego eksportu, może mieć lepsze wyniki niż reszta eurostrefy.

Nowa prognoza JP Morgana dla eurostrefy wynosi obecnie 2,1 proc. rok do roku w 2010 r. wobec 1,7 proc. poprzednio. W 2009 r. skurczy się o 4,4 proc. rok do roku.

O wskaźniku PMI, który w Polsce wzrósł w lipcu do 46,5 pkt z 43,0 pkt, analitycy napisali, iż jest to największy miesięczny wzrost od czerwca 1998 r., kiedy zaczęto publikować dane tego syntetycznego wskaźnika.

"Wprawdzie najnowsze dane wciąż sygnalizują, iż gospodarka się kurczy, tempo hamowania jest najwolniejsze od połowy 2008 r." - stwierdzili.

"PMI odzyskał tym samym większość gruntu, który stracił w II połowie 2008 r. osiągając dno spadku na poziomie 38,3 pkt w grudniu ub. r. Podwskaźnik produkcji zwyżkował ostro do 48,9 pkt z 43,1 pkt w czerwcu, co jest najwyższym w historii wzrostem wskazującym na osłabienie tempa spadku" - dodali.

"Produkcja przemysłowa w II kwartale tego roku okazała się silniejsza niż oczekiwano, a jej poziom miesiąc w miesiąc przynosił pozytywną niespodziankę przez wszystkie trzy miesiące w tym kwartale. W ujęciu rocznym spadek wyniósł 11 proc. w I kwartale i 7 proc. w II kwartale" - wskazują.

JP Morgan spodziewa się dalszych oznak ożywienia w III kwartale, chociaż niewiadomą jest konsumpcja ciągnąca w dół inne wskaźniki. Mimo to nastroje konsumentów zaczęły się poprawiać, a sprzedaż detaliczna sugeruje stabilizację

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane