Kamikadze nie upieką chleba. Trzeba wizji

Iwona Palczewska
opublikowano: 11-05-2011, 00:00

Pierwszy automatyczny domowy wypiekacz do chleba wprowadziła w Japonii firma Matsushita Electric Industrial Co. (dziś Panasonic) w 1986 r. Po co?

Pierwszy automatyczny domowy wypiekacz do chleba wprowadziła w Japonii firma Matsushita Electric Industrial Co. (dziś Panasonic) w 1986 r. Po co?

Jakie potrzeby konsumenta zaspokaja wypiekacz? Na pewno nie głód, tęsknotę za wygodą i oszczędzaniem czasu. Od tego są mikrofalówki, gotowe dania i półprodukty. Tymczasem w Japonii od 2000 r. sprzedaż kuchenek mikrofalowych praktycznie się nie zmienia, a rynek domowych urządzeń do pieczenia chleba rośnie rocznie o ponad 30 proc.

Nowy produkt Instytutu Wzornictwa Przemysłowego (IWP) — Trendwizor — to portal udostępniający wiedzę o trendach wzorniczych, po którym użytkownik może się poruszać, personalizując działy zależnie od branży, zainteresowań, preferencji formy przekazywanej treści. To także podręcznik dla przedsiębiorcy i projektanta, dla działów marketingu i rozwoju produktu — dla każdego pracującego nad wzornictwem w firmie. Jest to wciąż aktualizowane i uzupełniane kompendium, które pomoże sformułować strategię wzorniczą, stworzyć koncepcje nowych produktów czy linii wzorniczej, pomoże napisać brief dla projektanta, by znaleźć własną niszę, trafić w rynek i potrzeby konsumenta przyszłości. Zawiera wiedzę wybraną i starannie opracowaną w postaci raportów, bogato ilustrowanych i opatrzonych przykładami dobrych praktyk. Wiedzę na temat trendów we wzornictwie przemysłowym na polskim rynku teraz i w przyszłości.

Opracowanie oparto na wieloletnim doświadczeniu zespołu ekspertów i na analizie twardych danych. Prognozę ujęto w postaci syntetycznych, ilościowych wskaźników siły, potencjału i temperatury trendów. Elementem trendów wzorniczych jest kolor, dlatego do prognozy trendów kolorystycznych zastosowano autorską metodę wykorzystującą metodę Delphi.

Trendy w Trendwizorze powstały na podstawie analiz polskiego rynku, choć w odniesieniu i na tle rynku globalnego oraz zgodnie ze sposobem postrzegania wzornictwa przez IWP — jako czynnika wzrostu gospodarczego. Trendwizor jest adresowany przede wszystkim do przedsiębiorców działających lub planujących działalność w Polsce i do projektantów projektujących produkty na polski rynek.

W większym stopniu pokazuje kontekst, a w mniejszym gotowe rozwiązania. Ale to właśnie analiza i zrozumienie kontekstu jako inspiracji pozostawia projektantom i producentom miejsce na innowacyjne rozwiązania, wyróżnienie się na rynku, dotarcie do nowych odbiorców. W wielu branżach planowanie produktu zaczyna się z dziesięcioletnim wyprzedzeniem, trudno więc narzucić konsumentowi, co ma kupić za 10 lat, trzeba natomiast przewidzieć, w jakiej rzeczywistości technologicznej, ekonomicznej i społecznej produkt będzie funkcjonował. Trudno znaleźć wspólny mianownik między branżami na poziomie gotowych rozwiązań, za to niezbędna jest znajomość wspólnych uwarunkowań.

Kiedy Matsushita wprowadziła na japoński rynek domowy wypiekacz chleba, nie był to akt kamikadze, tylko mądra, wizjonerska i dobrze przemyślana decyzja oparta o wiedzę, znajomość rynku, konsumenta i… trendów.

dr Iwona Palczewska, IWP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Palczewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu