Kapena i Solbus gonią liderów

Paweł Janas
19-01-2005, 00:00

W ubiegłym roku sprzedano w Polsce 1083 autobusy. To o 55 więcej niż w 2003 r. Analitycy prognozują powrót dobrej koniunktury.

Rośnie konkurencja na krajowym rynku autobusów. Do grona liderów dołączają kolejne firmy. W ubiegłym roku były to: Kapena (reprezentująca w Polsce włoski koncern Irisbus) oraz Solbus (produkujący autobusy w Solcu Kujawskim na licencji czeskiej firmy SOR). Kapena sprzedała 125 autobusów wobec 63 rok wcześniej, Solbus zaś 123 wobec 35. Tym samym w globalnej sprzedaży obie firmy zrównały się z bardziej znanym Solarisem (123 wobec 106). Wszystkie te firmy nadal daleko mają do lidera sprzedaży, czyli Autosana. Ten ostatni jednak poważnie zmniejszył sprzedaż — z 427 w 2003 r. do 325 w 2004 r.).

W 2004 r. łącznie sprzedano w Polsce 1083 nowe autobusy, o 55 sztuk więcej niż rok wcześniej. Według Aleksandra Kiereckiego, prezesa firmy JMK Analizy Rynku Autobusów, wiąże się to głównie ze znacznym wzrostem sprzedaży autobusów międzymiastowych (o 46,74 proc. w porównaniu z 2003 r.) i turystycznych (o 76,38 proc.)

— Poprawa nastąpiła mimo spadku zamówień na autobusy szkolne. W 2003 r. resort edukacji kupił aż 260 pojazdów, podczas gdy w 2004 r. — zaledwie 108 — dodaje Aleksander Kierecki.

Zdaniem analityków firmy JMK, 2005 r. przyniesie dalszy wzrost sprzedaży.

— Nadal będzie rozwijała się sprzedaż autobusów międzymiastowych i turystycznych. Jednak najbardziej dynamicznie powinien rozwijać się segment pojazdów miejskich, głównie dzięki unijnym funduszom — twierdzi Aleksander Kierecki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kapena i Solbus gonią liderów