Kawa w kapsułkach podbija nasz rynek

Wiktor Szczepaniak
28-10-2010, 00:00

Polacy stali się kawowymi koneserami. Rośnie sprzedaż ekspresów ciśnieniowych i kawy w kapsułkach.

Polacy stali się kawowymi koneserami. Rośnie sprzedaż ekspresów ciśnieniowych i kawy w kapsułkach.

Okazuje się, że kilkanaście lat działalności w Polsce nowoczesnych sieci kawiarni bardzo wpłynęło na gust i zwyczaje konsumentów. Coraz więcej Polaków próbuje przenieść do własnego domu smak kawy znany z profesjonalnych kawiarni i dlatego jak ciepłe bułeczki sprzedają się nowoczesne ekspresy ciśnieniowe, m.in. na kawę w kapsułkach.

Galopująca sprzedaż

— Coraz popularniejsze stają się w Polsce do tej pory niszowe rodzaje kawy, takie jak espresso czy kawa ziarnista. Dobrze rozwija się też segment kaw premium i superpremium. Nowością jest galopujący wzrost sprzedaży kapsułek z kawą: pojedynczych, hermetycznie zamkniętych porcji kawy do ekspresów ciśnieniowych — mówi Wojciech Kamiński, dyrektor ds. sklepów i e-sprzedaży z firmy Tchibo Warszawa.

Według niego, rynek kapsułek kawowych w Polsce, choć bardzo młody (zapoczątkowany w 2008 r.) jest już wart 800 tys. EUR rocznie.

— Szacuje się, że w 2009 r. sprzedanych zostało ponad 13 milionów kapsułek z kawą, a w tym roku liczba ta może przekroczyć nawet 30 milionów sztuk — mówi Wojciech Kamiński.

Podkreśla, że sprzedaż automatycznych ekspresów ciśnieniowych do kawy w Polsce rośnie od 2007 r., natomiast spada sprzedaż ekspresów przelewowych. W 2008 r. w Polsce klienci kupili ponad 135 tys. automatycznych ekspresów ciśnieniowych, a w 2009 r. już 147 tys. sztuk.

— W Polsce zmienia się kultura picia kawy. Bary kawowe, w których można skosztować kawy latte, espresso, cappuccino czy wyszukanych napojów kawowych są codziennością. Teraz Polacy chcą mieć możliwość przygotowania w prosty i wygodny sposób takich kaw w domu. Stąd wynika rosnąca popularność ekspresów ciśnieniowych — tłumaczy Wojciech Kamiński.

Mocna konkurencja

Czy ekspansja kawy w kapsułkach może zagrozić sprzedaży tradycyjnej kawy lub dalszemu rozwojowi kawiarni?

— Domowe ekspresy ciśnieniowe i kapsułki będą uzupełnieniem rynku kawy. Na pewno nie zastąpią kawiarni, lecz mogą osłabić pozycję tradycyjnych kaw (mielonych i rozpuszczalnych) dostępnych w handlu, a na pewno przyczynią się do poprawy ich jakości. Zresztą najwięksi producenci kawy, Nestle czy Tchibo, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, rozwijają już w Polsce sprzedaż ekspresów i kapsułek — mówi Dorota Szczerbicka, kierownik marketingu marki Coffeeheaven.

I na tym się raczej nie skończy. Firma numer jeden na rynku kawy w Polsce — Kraft Foods — rozważa pójście w ślady Nestle (Nespresso) i Tchibo (Cafissimo).

— Obserwujemy ten segment rynku i w długoterminowych planach marketingowych nie wykluczamy wprowadzenia nowości w tym zakresie — informuje Agnieszka Kępińska, rzecznik Kraft Foods Polska.

— Na wielu rynkach zagranicznych, jak np. Dania, ekspresy do kawy są bardzo popularne. Korzysta tam z nich już większość konsumentów — mówi Dorota Szczerbicka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kawa w kapsułkach podbija nasz rynek