Każdy chętnie by zadbał o samorządowy budżet

Wojciech Chmielarz
opublikowano: 29-10-2010, 10:33

Jednostki samorządu są doskonałymi klientami: rzetelnymi, solidnymi i ze sporą gotówką. Nic dziwnego, że zabiega o nie wiele banków.

Banki zabiegają o obsługę rachunków jednostek administracji i rozwijają adresowane do nich oferty

Mniej więcej co trzy lata jednostki samorządu terytorialnego ogłaszają przetargi na kompleksową obsługę bankową ich budżetów. I jak w banku mają pewność, że zainteresowanie nimi będzie ogromne.

— Jednostki samorządu terytorialnego to bardzo atrakcyjna grupa klientów, bo gdy bank obsługuje samorząd i firmy lub instytucje z nim powiązane, to przez ten rachunek przechodzi praktycznie cały ich budżet. Bank dysponuje dzięki temu środkami, które później przeznacza na akcję kredytową. Rywalizacja między instytucjami finansowymi o obsługę budżetów oraz finansowanie jednostek samorządu terytorialnego jest więc bardzo duża — mówi Alicja Siemieniec, dyrektor departamentu finansowania i projektów ekologicznych Banku Ochrony Środowiska.

Widać to m.in. po oferowanych marżach. Są znacząco niższe od stosowanych powszechnie na rynku komercyjnym. Ale to się bankom opłaca, ponieważ jednostki samorządu rzetelnie wywiązują się ze swoich zobowiązań i ryzyko udzielania im kredytów jest bardzo małe.

Zobacz więcej

Dariusz Kacprzyk, jeszcze w BRE Banku

Najpierw przetarg

Zasady współpracy samorządów z instytucjami finansowymi są określone w prawie o zamówieniach publicznych.

— Bank zapoznaje się z ogłoszeniem i składa ofertę, najczęściej dotyczy to ofert kredytowych, lub jest zapraszany do udziału w postępowaniu przetargowym — np. na wybór agenta emisji obligacji samorządowych — mówi Łukasz Piasta z banku DnB Nord.

Ten tryb jest stosowany przy wyborze banku do prowadzenia rachunków i rozliczeń, udzielenia kredytów czy gwarancji.

— W 2010 r. widać wyraźny wzrost zainteresowania samorządów takim instrumentem jak obligacje komunalne. I na tym polu panuje duża konkurencja między bankami, tym bardziej, że w przypadku emisji obligacji komunalnych jednostki samorządu terytorialnego nie muszą ogłaszać przetargów i wybór organizatora emisji jest dużo prostszy. Z reguły samorząd kieruje zapytanie do kilku wybranych banków i wybiera najkorzystniejszą ofertę — mówi Alicja Siemieniec.

A czego oczekują same samorządy?

— W naszym przypadku za najbardziej istotne, jeśli chodzi o bankową obsługę budżetu, uważamy następujące usługi: system identyfikacji masowych płatności, lokaty typu overnight, kredyt odnawialny w rachunku skonsolidowanym, prowadzenie rachunku budżetu miasta w formie rachunku skonsolidowanego, bankowość elektroniczna dla miasta i wszystkich jednostek organizacyjnych — wylicza Marta Tartanus, naczelnik biura zarządzania płynnością finansową w Urzędzie Miejskim w Gliwicach.

W przypadku lokowania nadwyżek najważniejsza jest kwestia bezpieczeństwa powierzanych środków, stabilność i pewność banku, a wreszcie sama oferta.
Doradca dla samorządu

O jednostki samorządu terytorialnego banki konkurują, niskimi lub nawet zerowymi marżami, ale także specjalnymi usługami oraz jakością obsługi.

— BRE oferuje samorządom i podmiotom od nich zależnym pełen zakres usług jak dla firm, a nawet pewne specyficzne rozwiązania stworzone wyłącznie dla sektora publicznego, np. tzw. rachunek sum depozytowych oraz IBRE Depo Plus, ułatwiający ewidencję i rozliczenia m.in. wpłacanych przez kontrahentów wadiów i depozytów. Oczywiście zatrudniamy w BRE fachowców doświadczonych we współpracy z sektorem publicznym, dzięki czemu możemy zapewnić samorządom wsparcie przy doborze najefektywniejszych rozwiązań, np. instrumentów finansowania, sprawności rozliczeń, itp. — mówi Dariusz Kacprzyk, dyrektor departamentu współpracy z korporacjami BRE Banku.

Podobnie jest w DnB Nord.

— Mamy zespół doradców specjalizujących się w obsłudze jednostek samorządu terytorialnego, znających ich potrzeby, specyfikę działalności i zasady współpracy z bankami. Osoby te mają wsparcie specjalistów od poszczególnych produktów — mówi Łukasz Piasta.

Inne banki nie pozostają w tyle. Bo chociaż wysokość marży to przy rozstrzyganiu przetargów wciąż kwestia kluczowa, to wyznaczeni do współpracy z samorządami pracownicy i specjalne usługi stały się po prostu standardem, szczególnie w przypadku obsługi dużych i średnich miast.

Kolejne propozycje

Samorządy dość rzadko korzystają jeszcze z niektórych bardziej zaawansowanych usług z grupy cash management, np. rachunków skonsolidowanych czy cash poll. Z czasem jednak zapewne i to się zmieni.

— Spodziewamy się upowszechnienia rozliczeń z użyciem kart bankowych, także w technologii bezstykowej, którą wykorzystuje się w kartach miejskich czy elektronicznych portmonetkach. Należy oczekiwać zmian w sposobie finansowania inwestycji — spodziewamy się wzrostu znaczenia emisji papierów wartościowych kierowanych na rynek, a nie — jak dotąd — stanowiących substytut kredytu i trafiających do systemów księgowych banków — mówi Dariusz Kacprzyk.

To zaś sprawi, że jednostki samorządu terytorialnego staną się jeszcze bardziej pożądanymi klientami. To dla nich dobra wiadomość, bo będą mogły wynegocjować lepsze warunki współpracy. A banki? A banki i tak swoje zarobią.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu