KE: Ważą sie losy ważnego rozporządzenia dotyczącego motoryzacji
PAP
opublikowano: 22-07-2009, 20:38
Komisja Europejska rozpoczęła w środę
konsultacje publiczne w sprawie unijnego, ważnego dla Polski rozporządzenia
dotyczącego sprzedaży i serwisowania samochodów.
Rozporządzenie to wygasa w maju 2010 i KE zastanawia się czy je przedłużyć,
czy zastąpić innym aktem legislacyjnym. Dlatego KE organizuje konsultacje, w
których mogą uczestniczyć rządy, stowarzyszenia, czy przedstawiciele
sektora.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
KE: Ważą sie losy ważnego rozporządzenia dotyczącego motoryzacji
PAP
opublikowano: 22-07-2009, 20:38
Komisja Europejska rozpoczęła w środę
konsultacje publiczne w sprawie unijnego, ważnego dla Polski rozporządzenia
dotyczącego sprzedaży i serwisowania samochodów.
Rozporządzenie to wygasa w maju 2010 i KE zastanawia się czy je przedłużyć,
czy zastąpić innym aktem legislacyjnym. Dlatego KE organizuje konsultacje, w
których mogą uczestniczyć rządy, stowarzyszenia, czy przedstawiciele
sektora.
Chodzi o obowiązujące od 2002 r. "rozporządzenie GVO w zakresie dystrybucji i
serwisowania pojazdów silnikowych". Umożliwia ono producentom zakładanie sieci
sprzedaży dealerskiej na wyłączność, a także gwarantuje prawo klientów do
konkurencyjnych cenowo nieoryginalnych części zamiennych oraz serwisowania
samochodów w nieautoryzowanych warsztatach bez utraty gwarancji.
"Jeśli chodzi o rynek napraw po sprzedaży, to sprawa jest otwarta. Albo
wydamy specjalne rozporządzenie, albo wskazówki, jak stosować w tym sektorze
ogólne zasady konkurencji" - powiedział PAP rzecznik ds. konkurencji Jonathan
Todd. Podkreślił, że KE przywiązuje ogromną wagę do konkurencji i właściciele
niezależnych warsztatów mogą być spokojni o swą przyszłość.
"Dla nas byłyby nie do zaakceptowania ograniczenie konkurencji" - zapewnił
Todd.
Zapewnił, że podejmując decyzję KE weźmie pod uwagę wyniki konsultacji, które
mają potrwać do 25 września.
Już teraz więcej jasności jest co do dystrybucji nowych samochodów. KE już w
środę zapowiedziała, że jest skłonna przedłużyć obowiązujące obecnie zasady o
trzy lata - czyli producenci samochodów będą dalej mogli zakładać sieci
sprzedaży dealerskiej na wyłączność.
"To ważne, by zwłaszcza w czasach kryzysu zagwarantować sektorowi
samochodowemu, jednemu z najważniejszych w Europie, bezpieczeństwo prawne i
przewidywalność co do przyszłych zasad konkurencji" - oświadczyła drogą
komunikatu prasowego komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes.
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Dopiero po 2013 roku KE bardziej otworzy sektor sprzedaży nowych samochodów
na konkurencję.
W lutym niezależni producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych w Polsce
oraz właściciele nieautoryzowanych warsztatów przestrzegali, że jeśli w maju
2010 r. rozporządzenie wygaśnie, to zagrozi to istnieniu 28 tys. firm w Polsce i
podniesie koszty serwisowania samochodów dla klientów.
"Jeśli wygaśnie GVO, to warsztaty niezależne pozbawione zostaną dostępu do
danych technicznych i nie będą w stanie prowadzić napraw" - przekonywał w
Brukseli w lutym prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części
Motoryzacyjnych Alfred Franke. "Producenci samochodów staną się jedynym źródłem
dystrybucji części samochodowych" - dodał.
Apel o przedłużenie rozporządzenia wsparła polska Federacja Konsumentów,
przekonując, że jego brak może wywołać wiele negatywnych konsekwencji, w tym
"wzrost cen części i usług".
Rozporządzenie GVO ma wpływ na wszystkich uczestników niezależnego rynku
motoryzacyjnego: warsztaty niezależne i autoryzowane, warsztaty blacharskie,
producentów narzędzi diagnostycznych, jak również na stacje kontroli pojazdów i
samych kierowców. W Europie to 835 tys. firm, 4,6 mln pracowników i 270 mln
kierowców. W Polsce dotyczy to 28 tys. firm, głównie małych i średnich, 200 tys.
miejsc pracy oraz 15 mln kierowców.