KE zgadza się na prywatyzację Bałtyckiego Terminala Zbożowego

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 14-10-2005, 19:47

Komisja Europejska dała w piątek zielone światło do prywatyzacji Bałtyckiego Terminala Zbożowego (BTZ sp. z o.o.), który chcą przejąć Wielkopolskie Zakłady Tłuszczowe ADM Szamotuły sp. z o.o. i holenderska firma CEFETRA B.V.

Komisja Europejska dała w piątek zielone światło do prywatyzacji Bałtyckiego Terminala Zbożowego (BTZ sp. z o.o.), który chcą przejąć Wielkopolskie Zakłady Tłuszczowe ADM Szamotuły sp. z o.o. i holenderska firma CEFETRA B.V.

Komisja, która badała, czy planowana transakcja nie naruszy konkurencji, doszła do wniosku, że nie ma takiego zagrożenia.

BTZ to część Portu Gdynia. Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w kwietniu zgodziła się na sprzedaż 100 proc. udziałów terminala zbożowego międzynarodowemu konsorcjum. W jego skład wchodzą WZT ADM Szamotuły, należące do amerykańskiego koncernu ADM, oraz grupa kapitałowa Cefetra BV z siedzibą w Rotterdamie.

ADM to jeden z największych na świecie przetwórców zboża, jak również znaczący producent śruty i oleju sojowego. ADM Szamotuły z kolei to jeden z największych w Polsce producentów oleju rzepakowego.

Cefetra BV działa na rynkach europejskich, zajmując się głównie dostawą surowców do produkcji mieszanek paszowych i handlem paszami. Ma oddziały m.in. na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii.

Transakcja jest kolejnym etapem prywatyzacji Portu Gdynia. Możliwości przeładunkowe BTZ to 1,5 mln ton rocznie; inwestorzy obiecują wzrost przeładunków zbóż i pasz (zabezpieczeniem są tutaj kary za niedotrzymanie limitów) oraz zainwestowanie kilkudziesięciu milionów złotych.

Michał Kot

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane