Kiedy analitycy giełdowi się mylą, a kiedy mają rację

opublikowano: 14-11-2018, 22:48
aktualizacja: 14-11-2018, 23:48

Skuteczność prognoz analityków giełdowych zależy od zadania, przed jakim stają, wynika z raportu Petera Berezina z firmy doradczej BCA Research, do którego dotarł portal FT Alphaville.

O ile rekomendacje analityków są skuteczne w przypadku małych spółek, o tyle na manowce zawieść mogą ich zalecenia dla blue chipów. Wielkie spółki z rekomendacjami „kupuj” zachowują się gorzej od tych, w przypadku których specjaliści zalecają sprzedaż, wynika z danych dla rynku amerykańskiego, na które powołuje się Peter Berezin, główny strateg BCA Research. Rekomendacje są skuteczne dopiero w przypadku małych spółek, gdzie ilość informacji cenotwórczych docierających do inwestorów jest mniejsza. Warto natomiast śledzić zmiany rekomendacji. Spółki, w przypadku których w ostatnim czasie podniesiono zalecenie, zachowują się przeciętnie lepiej od tych, które doświadczyły obniżki.

Jednocześnie zupełnie bezużyteczne są prognozy wyników spółek, gdy dotyczą dłuższego horyzontu, zauważa Peter Berezin. O pewnej sprawdzalności można mówić jeszcze w przypadku rocznych prognoz. W przypadku jednej piątej mających sobie radzić najlepiej spółek dynamika zysków przed zdarzeniami jednorazowymi wyniosła 18,3 proc., przy prognozach zakładających średnio 22,4-procentowy wzrost. Jednocześnie jedna piąta spółek, które miały sobie radzić najgorzej, zanotowała dynamikę tej kategorii zysku sięgającą 5,1 proc., przy prognozie sięgającej 6,0 proc.

Jednak już w przypadku prognoz na kolejne cztery lata między grupami spółek uszeregowanymi według prognozowanej dynamiki zysków nie było już większych różnic (jedynie jedna piąta mających zanotować najsłabszą dynamikę wyników spółek rzeczywiście odbiegała od pozostałych in minus). To oznacza, że równie dobrą prognozą po okresie roku byłoby w przypadku większości spółek założenie średniego dla rynku tempa wzrostu zysków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski, ftalphaville.ft.com

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Gospodarka / Kiedy analitycy giełdowi się mylą, a kiedy mają rację