KIG przeciwna tworzeniu grup przedsiębiorstw rodzinnych

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 11-01-2006, 17:18

Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) jest przeciwna uchwaleniu ustawy o grupach przedsiębiorstw rodzinnych, której projekt złożyła w Sejmie LPR - wynika z komunikatu KIG przesłanego w środę PAP.

Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) jest przeciwna uchwaleniu ustawy o grupach przedsiębiorstw rodzinnych, której projekt złożyła w Sejmie LPR - wynika z komunikatu KIG przesłanego w środę PAP.

Według projektu, "grupa przedsiębiorstw rodzinnych" to organizacja, która powstaje dla realizacji określonego przedsięwzięcia. Mogą ją zawiązać osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub rolniczą. Grupa nie może liczyć mniej niż 3 uczestników.

KIG opiniowała projekt ustawy o grupach przedsiębiorców rodzinnych na prośbę przewodniczącego sejmowej komisji rozwoju przedsiębiorczości.

KIG uważa, że wprowadzenie "grupy przedsiębiorstw rodzinnych" jako kolejnej formy prowadzenia działalności gospodarczej zagraża bezpieczeństwu obrotu gospodarczego.

Cytowany w komunikacie prezes KIG Andrzej Arendarski, ocenia, że "+grupa przedsiębiorstw rodzinnych+ jest nieznaną prawu polskiemu formą prowadzenia działalności gospodarczej przez podmiot, który nie posiada osobowości prawnej. Wprowadzenie takiej formy jest zupełnie zbędne, a nawet niebezpieczne" - uważa Arendarski.

KIG krytykuje projekt m.in. za to, że nie przewiduje on konieczności wpisania "grupy przedsiębiorstw rodzinnych" do ewidencji działalności gospodarczej, ani do żadnego innego rejestru. Jej zdaniem, uniemożliwia to sprawdzenie, czy dana osoba nie uczestniczy w kilku tego typu grupach.

Według KIG niejasne są też zasady reprezentacji grupy na zewnątrz wobec innych podmiotów gospodarczych. Projekt nie przewiduje również odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe grupy.

KIG przypomina, że w polskim systemie prawnym istnieje już forma działalności gospodarczej, czyli spółka cywilna, która może pełnić zadania przewidziane przez projektodawców dla "grupy przedsiębiorstw rodzinnych".

Według Kodeksu cywilnego, spółkę cywilną mogą zawiązać osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub rolniczą, a wspólnicy zobowiązują się, że będą dążyć do wspólnego celu.

Według Arendarskiego, "przedsiębiorczość wymaga wsparcia i dlatego lepiej jest korzystać i popularyzować istniejące rozwiązania, zamiast tworzyć kolejne byty na papierze".

LPR zaproponowała wprowadzenie ustawy o grupach przedsiębiorstw rodzinnych, która zakłada utworzenie klastrów rodzinnych. Według wnioskodawców, miałyby one sprzyjać rozwojowi przedsiębiorczości na wsi i ograniczaniu bezrobocia. Klaster może być organizacją, która powstała dla określonego przedsięwzięcia, grupa taka nie ma struktur zarządzających i nie musi posiadać kapitału.

Posłowie pracowali nad propozycją LPR w poprzedniej kadencji. Połączone komisje rolnictwa i gospodarki negatywnie zaopiniowały ten projekt.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane