KIO rozstrzygnie spór o pociągi metra

KAP
18-06-2017, 09:43

W poniedziałek, 19 czerwca, zostanie rozstrzygnięty spór dostawców taboru z metrem. Gra toczy się o dostawę 45 składów.

Stołeczne władze Metra planują kupić 37 pociągów, które obsłużą I i II linię podziemnej kolejki. Przewidują też opcję zwiększenia liczby składów do 45 sztuk. Przetarg oprotestowali jednak dostawcy taboru. Po zbadaniu ich argumentów, Krajowa Izba Odwoławcza wyda w poniedziałek orzeczenie.

Zobacz więcej

Fot. Agencja Wschod/FORUM

Alstom zakwestionował przewidzianą w przetargu możliwość udziału firm legitymujących się jedynie doświadczeniem w produkcji Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT). Dzięki temu zapisowi władze Metra dały szansę udziału w przetargu polskim firmom, takim jak Pesa, które dopiero prowadzą prace badawczo-rozwojowe dotyczące budowy pociągów metra.

Przeciwnicy zapisów w specyfikacji podkreślają, że EZT różnią się od składów metra na przykład konstrukcyjnie. W naziemnych zespołach trakcyjnych, w razie katastrofy czy awarii, wszystkich drzwi można używać jako ewakuacyjnych. W składach metra służą do tego tylko drzwi maszynisty. Kluczowa różnica dotyczy systemów sterowania ruchem. W EZT nadzoruje je maszynista. W składach metra jego rola jest ograniczona, system sam musi rozpoznać, czy trasa jest wolna i czy może jechać. W niektórych miastach jeżdżą już nawet składy bezzałogowe.

Stadler i Newag zakwestionowali natomiast zapisy dotyczące oceny finansowej oferenta.

- Zamawiający postanowił badać jedynie wskaźnik płynności bieżącej wyliczony na koniec każdego roku bilansowego  w okresie trzech lat przed datą składania ofert . Wskaźnik ten nie stanowi syntezy  faktycznej sytuacji finansowej uczestnika przetargu – twierdzi Józef Michalik, wiceprezes Newagu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / KIO rozstrzygnie spór o pociągi metra