Klienci chętnie zmienią bank w obawie o bezpieczeństwo

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 12-12-2005, 18:18

45 proc. klientów na całym świecie jest gotowych zmienić bank w poszukiwaniu lepszej ochrony powierzonych im pieniędzy - wynika z poniedziałkowego komunikatu firmy Unisys, która przeprowadziła na ten temat badania.

45 proc. klientów na całym świecie jest gotowych zmienić bank w poszukiwaniu lepszej ochrony powierzonych im pieniędzy - wynika z poniedziałkowego komunikatu firmy Unisys, która przeprowadziła na ten temat badania.

    Telefoniczna ankieta została przeprowadzona w Australii, Brazylii, Francji, Niemczech, Hong Kongu, Meksyku i Stanach Zjednoczonych w dniach 29 lipca-22 sierpnia 2005 r., a w Wielkiej Brytanii w dniach 17-19 czerwca 2005 r.

    Spośród 8 tys. 339 ankietowanych w wieku pomiędzy 18 a 65 lat, do badania zakwalifikowano odpowiedzi 6 tys. 492 osób, które posiadały rachunki bankowe lub/i karty kredytowe. Badanie dotyczyło tzw. kradzieży tożsamości, która polega na przejęciu przez oszusta danych identyfikujących klienta banku - bez wzbudzania podejrzeń - i posługiwaniu się nimi do dokonywania transakcji.

    Większość (66 proc.) klientów poważnie obawia się, że padnie ofiarą oszusta, który wykorzysta numer jego karty płatniczej.

    "Instytucje finansowe powinny poważnie zastanowić się nad tym problemem, szczególnie nad jego negatywnym wpływem na markę, co ma o wiele większe znacznie, niż straty wynikające z oszustw" - twierdzi cytowany w komunikacie prezes Global Financial Services Practice w Unisys, Dominick Cavuoto.

    Z badań wynika, że jeśli chodzi o liczbę oszustw, pierwsze miejsce należy do Stanów Zjednoczonych. Aż 17 proc. ankietowanych przyznało, że padło ofiarą tego rodzaju przestępstw. W Wielkiej Brytanii podobnej odpowiedzi udzieliło 11 proc. respondentów, w Brazylii - 9 proc., w Meksyku i Francji - 8 proc. i odpowiednio: 7 proc., 3 proc. i 1 proc. w Australii, Niemczech i Hongkongu.

    Obawy o bezpieczeństwo powierzonych bankowi pieniędzy są silniejsze w Ameryce Łacińskiej niż w Stanach Zjednoczonych. Poważne obawy związane z oszustwami żywi 78 proc. respondentów w Meksyku i 70 proc. w Brazylii, podczas gdy w USA - 23 proc. W Niemczech w najwyższym stopniu zaniepokojonych bezpieczeństwem ulokowanych w banku pieniędzy jest 17 proc. klientów, a we Francji i Wielkiej Brytanii - 9 proc.

    Ponad jedna trzecia klientów na całym świecie byłaby skłonna zapłacić dodatkowo za lepszą ochronę swoich pieniędzy w bankach. Najwyżej cenioną ochroną są metody biometryczne, które klienci wolą m.in. od kart chipowych i haseł.

    Największe obawy, związane z oszustwami polegającymi na kradzieży tożsamości, dotyczą utraty pieniędzy. Kradzież została wymieniona na pierwszym miejscu przez 27 proc. respondentów. Późniejszych problemów związanych z kradzieżą danych obawia się w takim samym stopniu aż 16 proc. ankietowanych (w Stanach Zjednoczonych, czas i wysiłek towarzyszące próbom odzyskania pieniędzy zostały wymienione jako najpoważniejsza kwestia przez 25 proc. respondentów).

     W Polsce, wg danych Związku Banków Polskich za 2004 r., spadła liczba przestępstw z wykorzystaniem kart płatniczych. Jednak pomimo ogólnego spadku liczby takich przestępstw, nastąpiły wzrosty w ramach poszczególnych ich typów (karty zgubione i skradzione, skimming - czyli kopiowanie).

    W porównaniu z 2003 r. wartość transakcji przestępczych spadła o 20 proc., a liczba przestępstw - o 6 proc. Średnia wartość pojedynczego oszustwa kształtowała się w 2004 roku na poziomie 835 zł (w 2003 roku - 988 zł).

    Unisys jest światową firmą oferującą usługi i rozwiązania informatyczne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane