Klient wreszcie lepiej chroniony

MAŁGORZATA KRASNODĘBSKA-TOMKIEL prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
02-05-2012, 00:00

RYNEK MIESZKANIOWY

Od niedzieli obowiązuje ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, wprowadzająca specjalny reżim ochrony konsumentów kupujących na rynku pierwotnym. Przepisy wypełniają istniejącą w Polsce od wielu lat prawną lukę. Ustawa wprowadza wiele obostrzeń, które mają zapewnić efektywną ochronę konsumentów i pieniędzy wpłacanych deweloperom.

Służy temu wymóg zawarcia umowy przedwstępnej w formie aktu notarialnego, uregulowanie obowiązków przedkontraktowych inwestora, określenie obowiązkowych elementów umów deweloperskich, kwestii odstąpienia od nich i zasad postępowania w przypadku upadłości przedsiębiorcy.

Niezwykle istotne jest zabezpieczenie pieniędzy wpłacanych na realizację inwestycji. Ustawa wprowadza tu kilka form: zamknięty rachunek powierniczy; otwarty rachunek powierniczy z gwarancją bankową lub ubezpieczeniem; otwarty rachunek powierniczy bez dodatkowych gwarancji. W przypadku tego ostatniego pieniądze nabywców będą wypłacane przez bank inwestorowi w transzach po zakończeniu kolejnego etapu budowy.

Deweloper będzie miał do nich dostęp w trakcie inwestycji, jednak wpłaty klientów będą dodatkowo zabezpieczone gwarancją bankową lub ubezpieczeniem. Natomiast w przypadku rachunku zamkniętego przedsiębiorca uzyska całość należności dopiero po zakończeniu inwestycji i przeniesieniu własności lokalu na konsumenta, co wyklucza ryzyko utraty jego pieniędzy w razie upadłości dewelopera.

Emocje towarzyszące wejściu w życie przepisów są zrozumiałe. Dziś trudno powiedzieć, czy kompromisowe rozwiązania, opracowane z udziałem deweloperów i banków, realnie wzmocnią ochronę praw nabywców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAŁGORZATA KRASNODĘBSKA-TOMKIEL prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Klient wreszcie lepiej chroniony