Czytasz dzięki

Klient zawinił, sprzedawcę ukarzą

opublikowano: 05-08-2020, 22:00

Centra handlowe nie chcą cierpieć przez klientów. Proszą o przepisy pozwalające wyegzekwować noszenie maseczek.

„Przedstawiciele branży centrów handlowych skupieni wokół Retail Institute (RI) wyrażają głębokie zaniepokojenie pomysłem nakładania na nich kar pieniężnych i mandatów, w sytuacji, w której na terenie galerii czy sklepu kontroler Sanepidu napotkałby osobę bez maseczki” — czytamy w oświadczeniu RI.

Obawy takie pojawiły się po zapowiedzi Ministerstwa Zdrowia dotyczącej ponownego wprowadzenia obostrzeń w związku ze wzrostem zakażeń COVID-19. Według informacji docierających do RI, sprzeczki między klientami bagatelizującymi wymogi sanitarne i kupującymi, którzy mają świadomość zagrożenia zakażeniem COVID-19, są coraz częstsze. Mimo szkoleń oraz wytycznych od przełożonych, sprzedawcy często nie mogą lub nie potrafią właściwie zareagować w trudnych sytuacjach, obawiając się eskalacji konfliktu i zrażenia do siebie klientów. Przedstawiciele galerii handlowych apelują, aby w kolejnych rozporządzeniach Ministerstwo Zdrowia wyposażyło ich w narzędzia, które jednoznacznie pozwolą egzekwować nowe przepisy.

Zdaniem Anny Szmei, prezes RI, zwiększenie liczby wizyt prewencyjnych patroli policji i straży miejskiej w miejscach sprzedaży, wyposażenie pracowników sklepów i ochrony w narzędzia, które pozwolą zakazać wstępu na teren galerii i sklepu osobie bagatelizującej wymogi sanitarne, a nawet nakładanie mandatów na niepokornych klientów, miałyby istotny wpływ na ograniczenie zakażeń, jak również komfort kupujących i pracowników. Niezbędne jest również przygotowanie wytycznych, pozwalających weryfikować osoby, którym stan zdrowia faktycznie nie pozwala nosić maseczki ochronnej, a dla których jest on wyłącznie wymówką, by nie zastosować się do zasad sanitarnych.

— Jak wynika z analiz Retail Institute, Polacy wybierając obiekt handlowy kierują się oceną przestrzegania zasad sanitarnych, i co warto podkreślić, nie tyle przez zarządcę obiektu czy obsługę odwiedzanego sklepu, co przez innych kupujących. W sytuacji, w której z dnia na dzień odnotowujemy coraz większy przyrost zachorowań, zaufanie do postaw innych kupujących będzie fundamentalne dla przyszłości handlu — podkreśla Anna Szmeja.

Również Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD), która zrzesza 16 międzynarodowych sieci handlowych, domaga się jednoznacznych przepisów egzekwujących od klientów noszenie maseczek. Postuluje m.in. usunięcie zapisu mówiącego, że nie jest konieczne okazanie zaświadczenia o stanie zdrowia klienta.

„W takim przypadku prawo powinno nakazać osobom z problemami zdrowotnymi noszenie przyłbic” — czytamy w oświadczeniu POHiD.

Organizacja apeluje też do rządu o wsparcie dla handlowców poprzez ogólnopolską kampanię komunikacyjną.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane