Kłopoty z uruchomieniem połączenia lotniczego Katowice- Gdańsk

Polska Agencja Prasowa SA
25-03-2005, 14:11

Straż Graniczna (SG) sprzeciwia się zaplanowanemu na wtorek uruchomieniu połączenia lotniczego Katowice-Gdańsk. Z Gdańska samolot ma lecieć dalej do Sztokholmu, a to oznaczałoby niedopuszczalne - według SG - łączenie komunikacji krajowej z międzynarodową.

Straż Graniczna (SG) sprzeciwia się zaplanowanemu na wtorek uruchomieniu połączenia lotniczego Katowice-Gdańsk. Z Gdańska samolot ma lecieć dalej do Sztokholmu, a to oznaczałoby niedopuszczalne - według SG - łączenie komunikacji krajowej z międzynarodową.

Połączenie między Gdańskiem a Katowicami chce uruchomić linia Wizz Air, która od kilku miesięcy realizuje już połączenie Katowice-Sztokholm. Teraz, jeśli samolot z Katowic miałby międzylądowanie w Gdańsku, możliwe byłyby przeloty krajowe na trasie Katowice-Gdańsk i Gdańsk-Katowice, a także między Gdańskiem a Sztokholmem.

"Przepisy nie zezwalają na takie mieszane, krajowo-międzynarodowe połączenie, oznaczałoby to złamanie procedur dotyczących kontroli granicznej. W Polsce nie obowiązują jeszcze zasady układu z Schengen, pozwalające na zupełnie swobodny przepływ osób" - powiedział w piątek PAP rzecznik śląskiej Straży Granicznej, kpt. Grzegorz Klejnowski.

Pogranicznicy powołują się na ustawę o Straży Granicznej oraz rozporządzenie rządu z 2003 roku w sprawie krajowego programu ochrony lotnictwa cywilnego. Klejnowski zaznaczył, że jeżeli formuła organizacyjna połączenia zmieni się, Straż Graniczna nie będzie się sprzeciwiać jego uruchomieniu.

Straż Graniczna - argumentował rzecznik - jest uprawniona do kontroli pasażerów tylko w ruchu międzynarodowym, w ruchu krajowym jest to domeną policji. Nie ma jednak procedur, które pozwalałyby na odprawienie podróżujących jednym samolotem pasażerów krajowych i zagranicznych. Negatywnie wpłynęłoby to także - według Klejnowskiego - na stan bezpieczeństwa.

Aby połączenie było możliwe, musiałyby być to formalnie dwa odrębne loty. Np. pasażer podróżujący z Katowic do Sztokholmu musiałby skorzystać z krajowego połączenia do Gdańska, opuścić wraz z bagażem samolot i udać się do odprawy na lot zagraniczny z Gdańska do Sztokholmu - tym samym samolotem. Służby lotniskowe zauważają jednak, że taka biurokracja naraziłaby pasażerów na stratę czasu i wyższe koszty.

"Los tego połączenia nie jest przesądzony. Dołożymy wszelkich starań, aby ruszyło tak jak planujemy. Nasi prawnicy analizują teraz wszystkie zastrzeżenia służb granicznych i celnych. Zrobimy wszystko, aby przepisy mogły być właściwie zinterpretowane i połączenie mogło ruszyć" - powiedziała PAP Grażyna Borówka, kierująca katowicką strukturą Wizz Air.

Problemami z uruchomieniem tego połączenia zmartwione są władze Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, które przypominają, że podobne połączenia nie są w Europie niczym niezwykłym, a w przeszłości były już realizowane także w Polsce.

"Niepokoi nas to, że w sytuacji, gdy latanie za przystępną cenę staje się coraz bardziej popularne, a liczba pasażerów na polskich lotniskach dynamicznie rośnie, pojawiają się bariery hamujące ten rozwój, tym bardziej że połączenie Śląska z Wybrzeżem mogłoby być atrakcyjne dla wielu pasażerów" - ocenił prezes zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Marek Mutke.

Pyrzowickie lotnisko jest europejską baza operacyjną linii Wizz Air. Samoloty tego przewoźnika latają stąd do kilkunastu miast w całej Europie. W ubiegłym roku, głównie dzięki tanim przewoźnikom, lotnisko zanotowało rekordowy wzrost liczby pasażerów, z 257 tys. w 2003 do ponad 622 tys. w 2004. W tym roku port spodziewa się ponad miliona pasażerów.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kłopoty z uruchomieniem połączenia lotniczego Katowice- Gdańsk