Klub anielic weźmie start-upy pod skrzydła

  • Marta Bellon
06-08-2015, 22:00

Wsparcie biznesu Polki, które odniosły sukces, chcą dzielić się już nie tylko wiedzą, ale również kapitałem. Tworzą kobiecą sieć anielską

„Kobiece start-upy radzą sobie lepiej” — ogłosił niedawno jeden z amerykańskich funduszy venture capital, podgrzewając dyskusję na temat firm rozwijanych przez kobiety w branży technologicznej. Fundusz o znamiennej nazwie First Round przeanalizował start-upy, w które zainwestował w ostatnich dziesięciu latach. Wnioski są co najmniej ciekawe. Według amerykańskich inwestorów start-upy założone przez kobiety radzą sobie o 63 proc. lepiej niż zespoły tworzone wyłącznie przez mężczyzn. Jak to obliczyli? Porównali wartość firmy wtedy, gdy dokonywali inwestycji i jej aktualną wartość lub tę w momencie, gdy dokonywali wyjścia z inwestycji. O tym, że warto inwestować w start-upy, zwłaszcza kobiece, jest przekonana działająca w Polsce Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet. I chce do tego namówić doświadczone polskie bizneswomen.

KOBIETY KOBIETOM:
Zobacz więcej

KOBIETY KOBIETOM:

Kultura inwestycji w start-upy wśród kobiet jest w Polsce mała. Chcemy pokazać kobietom, które odniosły sukces w biznesie, że warto inwestować w inne przedsięwzięcia. Zwłaszcza kobiece — mówią przedsiębiorczynie z klubu inwestorek Black Swan Fund (od lewej: Kinga Nowakowska, Katarzyna Wierzbowska, Dagmara Strzębicka i Dorota Czekaj). ARC

Wsparcie na starcie

Fundacja skupia właścicielki firm i kobiety, które zajmują kluczowe stanowiska w korporacjach i organizacjach. Organizacja od lat propaguje przedsiębiorczość wśród kobiet i wspiera rozwój prowadzonych przez nie biznesów. Prowadzi m.in. cieszący się dużą popularnością program akceleracyjny, w którym mogą wziąć udział mieszkanki województwa mazowieckiego. W stworzonym przez nią klubie mentorek działa prawie 80 ekspertek. Z jej inicjatywy powstała kobieca sieć aniołów biznesu Black Swan Fund.

— Przedsięwzięcie narodziło się w sposób oddolny. W ramach naszego programu „Biznes w kobiecych rękach”, organizowanych przez nas konferencji i warsztatów, spotykamy się z wieloma kobietami, które mają świetne pomysły na biznes. Do tej pory wyposażałyśmy ich w wiedzę potrzebną do tego, by założyły firmę. Mamy jednak świadomość, że oprócz niej wspieranym przez nas kobietom potrzebny jest też kapitał. W klubie inwestorek indywidualnych łączymy kobiety chcące inwestować z tymi, które inwestowania potrzebują — tłumaczy Katarzyna Wierzbowska, współzałożycielka i prezes Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet.

Kinga Nowakowska, współzałożycielka Call Center Poland, dyrektor operacyjna Grupy Capital Park, mentorka w programie „Biznes w kobiecych rękach” i główna inicjatorka Black Swan Fund, dodaje, że powstanie grupy inwestorek to naturalna konsekwencja mentoringu.

— Gdy któraś z nas wspiera młodą przedsiębiorczynię, ma ona większą szansę na odniesienie sukcesu, bo może czerpać z naszego doświadczenia i wiedzy, których jej brakuje. A kobiety, które już odniosły sukces, mają kapitał, który mogą zainwestować. I nie musi być to duży kapitał — założyłyśmy, że inwestorki, które chcą dołączyć do klubu, powinny zadeklarować, że dysponują kwotą 50 tys. zł. Za te pieniądze nie kupi się mieszkania i nie zrealizuje dużego przedsięwzięcia, ale można pomóc projektom biznesowym na początkowym etapie rozwoju, pilotowanym przez którąś z nas — mówi Kinga Nowakowska.

Edukacja rynku

W Black Swan Fund zaangażowało się kilkadziesiąt kobiet, które już odniosły sukces w biznesie.

— Coraz więcej kobiet burzy stereotyp o swojej roli, ale to nie znaczy, że przestają chcieć być żonami czy matkami, co próbuje się nam wmówić. Wręcz przeciwnie. Jest wiele kobiet, które mają kilkoro dzieci i prowadzą z sukcesem swoje przedsięwzięcie. Kobiety, które do tej pory zarządzały rodziną i domem, przenoszą swoją sprawną organizację i determinację na pole biznesowe. I odnoszą sukces. Ale mamy świadomość, że trzeba wykonać tytaniczną pracę — pobudzić kobiety sukcesu do inwestowania w inne przedsięwzięcia, bo dziś kobiety w Polsce nie są aktywne w tej sferze, i motywować dziewczyny, by zakładały swoje biznesy — podkreśla Kinga Nowakowska. Inicjatorki klubu inwestorek zakładają, że w jeden projekt inwestować będzie kilka inwestorek, również w kooperacji z mężczyznami.

— Jesteśmy otwarci na inwestorów, którzy wierzą w kobiece biznesy i chcą być z nami — podkreśla Kinga Nowakowska.

Klub współtworzy Dagmara Strzębicka, która od prawie dziesięciu lat współpracuje z inkubatorami, funduszami i aniołami biznesu, specjalizuje się w weryfikacji i rozwijaniu projektów startupowych. Jej zdaniem, fundusze unijne z jednej strony rozkręciły w Polsce machinę inwestowania na początkowym etapie rozwoju, ale z drugiej wytworzyły pewne patologie. Jest nią np. fakt, że inwestorzy asekurują się funduszami unijnymi i robią wszystko, by nie angażować prywatnego kapitału.

— Zatem inwestycji stricte anielskich jest w Polsce bardzo niewiele. Prawdziwy anioł biznesu to taki, który inwestuje nie dlatego, że musi, ale dlatego, że chce. Angażuje się więc w biznes, w który inwestuje. Nie robi tego tylko po to, by utrzymać swoją rodzinę. W naszym kraju brakuje takich inwestorów. Chciałybyśmy, żeby nasze inwestorki działały właśnie w ten sposób — oferowały tzw. smart money — kapitał i zaangażowanie — mówi Dagmara Strzębicka.

Inwestorki w roli aniołów biznesu

Marissa Mayer (San Francisco) - prezeska Yahoo, była wiceprezeska Google'a. Inwestorka w kilku start-upach, m.in. Periscope (popularnej aplikacji, która umożliwia relacjonowanie wydarzeń na żywo). Jest zainteresowana m.in. branżą mobilną, płatnościami mobilnymi, projektami B2B, big data i analityką, marketingiem internetowym i branżą motoryzacyjną. Jak sama podkreśla „technologiami rozwiązującymi codzienne problemy”.

Brigitte Baumann (Zurych) - była prezeska EBAN — Europejskiej Sieci Aniołów Biznesu. Założycielka Go Beyond Investing — międzynarodowej społeczności inwestorów wspierających projekty w pierwszym etapie rozwoju, która pomaga inwestorom-nowicjuszom budować i zarządzać portfolio.

Angela Lee (Nowy Jork) - przedsiębiorczyni i edukatorka. Założycielka 37 Angels, przedsięwzięcia zarządzanego w 100 proc. przez kobiety, które za cel obrało sobie zwiększenie udziału kobiecych inwestycji do 50 proc. ogółu wszystkich inwestycji (czyli dokładnie o 37 proc. od momentu, w którym zaczynały). Numer „5” na liście Six Innovative Women to Watch in 2015 (Sześć kobiet — innowatorek, które warto obserwować w 2015 r.) stworzonej przez Entrepreneur Magazine.

Laurene Powell Jobs (Palo Alto) - wdowa po Stevie Jobsie. Po śmierci męża zarządza znacznym majątkiem. Angażuje się przede wszystkim w projekty, w których biznes pomaga w rozwiązywaniu problemów społecznych. Wspiera organizacje non profit działające m.in. w sferze edukacji.

Florence Korhonen (Helsinki) - założycielka The Nordic Female Business Angel Network, czyli Nordyckiej Kobiecej Sieci Aniołów Biznesu (ale otwartej również dla mężczyzn). Doradca i anioł biznesu Fińskiej Sieci Aniołów Biznesu. Zainteresowana szczególnie start-upami, których produkty lub usługi pozytywnie wpływają na środowisko i odpowiadają potrzebom społecznym.

Zoe Adamovicz (Berlin) - założycielka m.in. start-upu Xyologic — wyszukiwarki aplikacji. To narzędzie, które ułatwia dotarcie nie tylko do tych, które figurują na liście „Top 10”, ale znajduje te, które najbardziej interesują użytkownika. Współtworzy też Digital Turbine — firmę dostarczającą rozwiązania dla operatorów telekomunikacyjnych, które ułatwiają im zarabiać na dostarczanych usługach.

Inwestorki w roli aniołów biznesu

Marissa Mayer (San Francisco) - prezeska Yahoo, była wiceprezeska Google'a. Inwestorka w kilku start-upach, m.in. Periscope (popularnej aplikacji, która umożliwia relacjonowanie wydarzeń na żywo). Jest zainteresowana m.in. branżą mobilną, płatnościami mobilnymi, projektami B2B, big data i analityką, marketingiem internetowym i branżą motoryzacyjną. Jak sama podkreśla „technologiami rozwiązującymi codzienne problemy”.

Brigitte Baumann (Zurych) - była prezeska EBAN — Europejskiej Sieci Aniołów Biznesu. Założycielka Go Beyond Investing — międzynarodowej społeczności inwestorów wspierających projekty w pierwszym etapie rozwoju, która pomaga inwestorom-nowicjuszom budować i zarządzać portfolio.

Angela Lee (Nowy Jork) - przedsiębiorczyni i edukatorka. Założycielka 37 Angels, przedsięwzięcia zarządzanego w 100 proc. przez kobiety, które za cel obrało sobie zwiększenie udziału kobiecych inwestycji do 50 proc. ogółu wszystkich inwestycji (czyli dokładnie o 37 proc. od momentu, w którym zaczynały). Numer „5” na liście Six Innovative Women to Watch in 2015 (Sześć kobiet — innowatorek, które warto obserwować w 2015 r.) stworzonej przez Entrepreneur Magazine.

Laurene Powell Jobs (Palo Alto) - wdowa po Stevie Jobsie. Po śmierci męża zarządza znacznym majątkiem. Angażuje się przede wszystkim w projekty, w których biznes pomaga w rozwiązywaniu problemów społecznych. Wspiera organizacje non profit działające m.in. w sferze edukacji.

Florence Korhonen (Helsinki) - założycielka The Nordic Female Business Angel Network, czyli Nordyckiej Kobiecej Sieci Aniołów Biznesu (ale otwartej również dla mężczyzn). Doradca i anioł biznesu Fińskiej Sieci Aniołów Biznesu. Zainteresowana szczególnie start-upami, których produkty lub usługi pozytywnie wpływają na środowisko i odpowiadają potrzebom społecznym.

Zoe Adamovicz (Berlin) - założycielka m.in. start-upu Xyologic — wyszukiwarki aplikacji. To narzędzie, które ułatwia dotarcie nie tylko do tych, które figurują na liście „Top 10”, ale znajduje te, które najbardziej interesują użytkownika. Współtworzy też Digital Turbine — firmę dostarczającą rozwiązania dla operatorów telekomunikacyjnych, które ułatwiają im zarabiać na dostarczanych usługach.

OKIEM EKSPERTA
Inwestorki wpisują się w trend

ELA MADEJ, seryjny przedsiębiorca i inwestor, partner w funduszu inwestycyjnym Innovation Nest i dyrektor operacyjny w start-upie Amicus; mieszka w San Francisco

W Polsce jest wiele przedsiębiorczych kobiet, ale mało kobiet-inwestorów. Podsumowanie 10 lat inwestycji znanego amerykańskiego funduszu inwestycyjnego First Round Capital, z którego wynika, że firmy z kobietami w zespole założycielskim radzą sobie lepiej, może wskazywać pewien trend. Myślę, że Black Swan dobrze się w niego wpisuje. Płeć może nie wydawać się tu kluczowa, ale wiele niezależnych badań pokazuje, że niestety jest, choćby na poziomie nieświadomego błędu poznawczego — po prostu bardziej lubimy osoby do nas podobne („nasza” płeć jest właśnie takim podobieństwem). Będę kibicować Black Swan.

OKIEM EKSPERTA
Inwestorki wpisują się w trend

ELA MADEJ, seryjny przedsiębiorca i inwestor, partner w funduszu inwestycyjnym Innovation Nest i dyrektor operacyjny w start-upie Amicus; mieszka w San Francisco

W Polsce jest wiele przedsiębiorczych kobiet, ale mało kobiet-inwestorów. Podsumowanie 10 lat inwestycji znanego amerykańskiego funduszu inwestycyjnego First Round Capital, z którego wynika, że firmy z kobietami w zespole założycielskim radzą sobie lepiej, może wskazywać pewien trend. Myślę, że Black Swan dobrze się w niego wpisuje. Płeć może nie wydawać się tu kluczowa, ale wiele niezależnych badań pokazuje, że niestety jest, choćby na poziomie nieświadomego błędu poznawczego — po prostu bardziej lubimy osoby do nas podobne („nasza” płeć jest właśnie takim podobieństwem). Będę kibicować Black Swan.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Klub anielic weźmie start-upy pod skrzydła